pirelli-scorpion-na-wrc

Aktualności 05.02.2008 Pirelli Scorpion na WRC

Nowa opona szutrowa Pirelli na Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata (WRC) jest produktem innowacyjnym, który jest zarówno solidny jak i przyjazny środowisku.

Regulamin Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2008 mówi, że anty-deflacyjna pianka nie może być używana. Dlatego też opona została dodatkowo wzmocniona, by zapewnić odporność na przecięcia, abrazję i dziury, które mogą być powodowane przez ostre skały, wyboje i inne przeszkody. Technicy Pirelli wykorzystali swoje doświadczenie zdobyte przy tworzeniu opon drogowych w technologii „run-flat” na projektowanie dedykowanych na WRC.

pirelli scorpion wrc
Pirelli Scorpion to opona, która będzie wykorzystywana przez auta startujące w rajdach WRC.

Mediolan, luty 2008 – Pirelli, wybrany przez FIA (Międzynarodową Federację Samochodową)na Oficjalnego Dostawcę Opon na Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA w latach 2008-2010, pokazał drugą oponę, która będzie używana w tegorocznej serii rajdów. Asfaltowa opona na WRC została zaprezentowana pod koniec września. Opona szutrowa Pirelli ma swoją premierę obecnie. Opona ta została udoskonalona podczas sesji testowych przeprowadzonych w całej Europie na samochodzie Peugeot 307 WRC przygotowanym przez Bozain Racing i prowadzonym przez włoskiego mistrza rajdowego Paolo Andreucci.

Nowa szutrowa opona Pirelli nosi nazwę Scorpion, co podkreśla związek między oponami rajdowymi i drogowymi oponami Pirelli Scorpion dopasowanymi do pojazdów off-road i do SUV, została ona sprawdzona i zatwierdzona do użytku przez FIA – Międzynarodową Federację Samochodową.

Poniżej dane techniczne dotyczące nowej opony Pirelli Scorpion przygotowanej specjalnie na Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA.

Projekt

Projekt narodził się przy wykorzystaniu wieloletniego doświadczenia Pirelli w projektowaniu opon szutrowych. Przy projektowaniu nacisk położono na jak najlepsze dostosowanie opony do jazdy zarówno na zbitym i luźnym żwirze, jak i na błocie.

Po kilku testach porównawczych wybrano niesymetryczny, kierunkowy wzór bieżnika, w celu maksymalizacji przyczepności podczas przyśpieszania i hamowania. Regulamin WRC 2008 stanowi,że nie można w żaden sposób modyfikować opon Pirelli Scorpion. To potwierdza, że opona Pirelli Scorpion została zaprojektowana tak, aby ogumienie samochodów rajdowych spełniło bardzo wysokie i różnorodne wymagania rajdowych tras.

Głębokość bieżnika została zwiększona w celu przedłużenia trwałości opony. Przekątne bloków bieżnika zostały przeprojektowane. Ich kąt różni się od zewnętrznej części ramienia opony i pozwala na szybszą reakcję zmian toru jazdy na zakrętach.

Pirelli Scorpion
Pirelli Scoprion.

Konstrukcja

Konstrukcja opony została solidnie wzmocniona, żeby mogła spełnić wymagania FIA, która zabrania od tego roku używania anty-deflacyjnej pianki. Większość nowych wzmocnień jest ulokowana na ściankach bocznych. To jest najmniej osłonięta część opony, gdzie łatwo o rozdarcie albo uszkodzenie przez ostre skały oraz inne przeszkody na poboczu. Nowa konstrukcja stosuje rozwiązania pochodne od technologii „run-flat”, która uzyskiwała bardzo dobre efekty na drogowych oponach Pirelli. Oprócz zmniejszenia ryzyka rozdarcia, zminimalizowano straty czasu związane z wymianą ogumienia w trakcie rajdu. Dzięki specjalnym wzmocnieniom nawet na uszkodzonej oponie można dojechać do punktu kontrolnego bez zniszczenia karoserii czy innych elementów pojazdu. Materiały użyte do produkcji opony Pirelli Scorpion na Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA reprezentują najwyższy poziom technologii w kategoriach mocy i lekkości.

Mieszanka

Tak jak w przypadku asfaltowych opon, w szutrowych oponach Pirelli Scorpion stosowane będą tylko dwa kompozyty, przeznaczone do eksploatacji we wszystkich warunkach, jakie mogą się znaleźć na żwirowych drogach WRC. Będzie to delikatna mieszanka przeznaczona na miękki grunt lub błoto, na takie imprezy jak w Wielkiej Brytanii oraz ciężka mieszanka na wyścigi na bardzo szorstkiej nawierzchni.

Wszystkie mieszanki zastosowane w oponach Pirelli otrzymały środowiskową legislację, która zacznie obowiązywać od 2010 roku, kiedy to używanie aromatycznych olejów zostanie całkowicie wyeliminowane z procesu produkcji ogumienia.