Aktualności 04.08.2014
Zalety bieżnika kierunkowego i asymetrycznego
Decydując się na wybór odpowiedniego bieżnika, warto wiedzieć czym się różnią poszczególne ich typy i jakie mają właściwości.
Wyróżniamy trzy rodzaje bieżników - symetryczny, asymetryczny oraz kierunkowy.
Zobacz najlepsze opony asymetryczne i kierunkowe
Najmniej zaawansowanymi pod względem technologii, a także najtańszymi w produkcji są pierwsze z nich. W przypadku bieżników symetrycznych, obie części opony mają ten sam wzór i zachowują identyczne parametry niezależnie od kierunku toczenia i pozycji kół. Ten rodzaj bieżnika najczęściej spotyka się w autach osobowych, pojazdach dostawczych oraz w ciężarówkach.
Bieżnik symetryczny.
Bieżnik asymetryczny posiada zróżnicowaną strukturę, co znacząco wpływa na przyczepność w przypadku zakrętów pokonywanych przy dużej prędkości. Charakteryzuje się on również sporą efektywnością, jeśli chodzi o odprowadzanie wody. Bieżniki asymetryczne stosuje się głównie w przypadku pojazdów wysokiej klasy, a ostatnio coraz częściej w samochodach sportowych. Opony asymetryczne należy montować w odpowiedni sposób - po zewnętrznej stronie powinien znajdować się napis "SIDE FACING OUTWARDS" i "MOUNT THIS OUTSIDE".
Bieżnik asymetryczny.
Ostatnim z omawianych bieżników jest bieżnik kierunkowy, wybierany m. in. ze względu na dobre właściwości trakcyjne i wysoką skuteczność w usuwaniu wody spod czoła opony. Ponadto, bieżnik ten chroni przed zjawiskiem aquaplaningu czyli utraty przyczepności w czasie jazdy po pokrytej wodą nawierzchni.
Bieżnik kierunkowy.
Niezależnie od tego, na który rodzaj bieżnika się zdecydujemy, należy pamiętać, żeby zarówno montaż, jak i wyważenie (a najlepiej też i dobór) naszych opon zawsze powierzać zaufanym specjalistom.
Najlepsze opony kierunkowe i asymetryczne
Z opon kierunkowych na lato polecamy:
Najlepsze opony kierunkowe na zimę:
Wśród letnich opon asymetrycznych na szczególną uwagę zasługują:
Opony asymetryczne polecane na zimę: