Porady 29.01.2004
Testy opon letnich
Bezpieczeństwo - oto główne hasło, które powinno towarzyszyć nam podczas wyboru opon dla naszego samochodu. Testy ogumienia letniego powinny pomóc w wyborze odpowiednich opon z bogatej oferty „obuwia letniego”.
Dobre i tanie – to dwie cechy najchętniej wymieniane przy kupnie nowych opon. Jednak ceną za wybór danego ogumienia jest przede wszystkim bezpieczeństwo. Jakie opony wybierać? To zależy od tego, w jaki sposób będą one eksploatowane. Szybka jazda w ekstremalnych warunkach wymaga opon z wyższej półki. Niższa moc silnika i wolniejsza jazda pozwala na wykorzystanie tańszych opon.
Celem poniższych testów jest sprawdzenie, jakie opony letnie są najlepsze dla klasy średniej. 11 rodzajów opon w rozmiarze 205/55 R 16 V zostało przetestowanych na Fordzie Mondeo, natomiast do sprawdzenia 5 innych w rozmiarze 196/65 R 15 H wykorzystano Skodę Octavię oraz Audi A4.Sprawdzone zostały takie parametry jak: kierowalność, przyczepność podczas jazdy na suchym asfalcie, zachowanie „na mokro” ze szczególnym uwzględnieniem zdolności do zatrzymania pojazdu o podatności na aquaplaning w głębokiej koleinie wypełnionej wodą (problem często występujący na polskich drogach). Na specjalnej trasie testowej (odpowiednio skonstruowany tor z naprzemian wystającymi i wtopionymi w nawierzchnię studzienkami, kocimi łbami i wyrwami) oceniony został komfort jazdy. W laboratorium został zbadany opór opon oznaczający w praktyce zużycie paliwa. Został również zmierzony hałas wydawany przez ogumienie podczas jazdy po asfalcie.
Test opon letnich.
Aquaplaning na prostej – prędkość utraty przyczepności w km/h
Termin ten oznacza tworzenie się pomiędzy oponą a jezdnią wodnego klina, który wyklucza kierowalność i przyczepność. Aby auto stabilnie przeszło test prowadzone jest po specjalnej szynie. Mierzono prędkość, przy której opona zaczyna „pływać”, gdy koło unosi się na wodnym klinie.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
Testy wykazują, że najbezpieczniejsze pod tym względem są opony Pirelli i Fulda, za to Nokian już o 7 km/h wcześniej nie usuwał spod siebie wody.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
W tym teście najlepszy okazał się Barum. Stracił kontakt z podłożem przy prędkości 90,3 km/h. Warto zaznaczyć, że opony zimowe testowane w tych samych warunkach uzyskują wynik o kilkanaście procent gorszy!
Aquaplaning na łuku – średnie przyśpieszenie kątowe w m/s2
Szczególnym rodzajem niebezpieczeństwa jest utrata przyczepności na skręcie. Jeśli pod kołami pojawi się klin wodny samochód będzie się ślizgał po linii na wprost lub po linii wypadkowej sił, które ogumienie zdołało przenieść tuż przed utratą przyczepności. Ta druga możliwość oznacza, że auto wyjedzie z zakrętu.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
W tej konkurencji najlepsza okazała się być opona Fuldy.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
Na boczny aquaplaning okazał się najbardziej odporny Barum Bravuris, Fulda oraz Dębica.
Kierowalność "na mokro" – przeciętna prędkość w km/h
Na krętym torze wyposażonym w system nawadniania, testowane jest zachowanie się opon na mokrej powierzchni. Jednak w tym przypadku prócz wyników badań brane są także pod uwagę subiektywne odczucia kierowców testowych.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
Najbardziej posłuszne w wykonywaniu poleceń kierowcy okazały się opony Conti i Pirelli. Bridgestone oferowały natomiast najbardziej stabilne prowadzenie w skręcie. Przyjemność jazdy zapewniały także opony Firestone i Vredestein. Nadsterowność okazała się słabą stroną Kumho - za co odebrano jej punkty.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
Tutaj zdecydowanie królowała Fulda. Według kierowców miała najlepszą skuteczność hamowania, największą siłę ciągu oraz najstabiniejsze zachowanie podczas zmiany obciążenia. Ponad to okazała się wyraźnie najszybsza. Również godny pochwały okazał się być Barum natomiast Kleber wykazywał tendencje do nadsterowności.
Hamowanie "na mokro"
Najwięcej wypadków ma miejsce w złych warunkach pogodowych, kiedy nawierzchnia drogi jest mokra. Dlatego ważne są wyniki tego testu.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V - z prędkości 100km/h do zatrzymania się w miejscu
W tym teście najlepsze okazało się ogumienie Pirelli i Bridgestone. Conti, Fulda i Michelin „pływały” po mikrej nawierzchni. Wszelkie rekordy pobił jednak Goodyear – jego droga hamowania była aż o 6 m dłuższa od Pirelli!
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H – z prędkości 80 km/h do zatrzymania się w miejscu
Zwycięzcą okazała się Fulda. Kleber i Barum uzyskały podobne wyniki.
Jazda „na mokro” po okręgu – średni czas okrążenia w s
Samochód krąży po zraszanym torze, ze stałym skrętem kierownicy, ciągle przyspieszając. W tym wypadku najważniejsza jest przyczepność i prowadzenie w skręcie.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
W tej dyscyplinie pierwsze miejsce na podium zajęły opony Bridgestone i Continental. Źle dobrana mieszanka gumowa przeszkadzały Goodyaerowi i Michelinowi w osiągnięciu lepszych wyników.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
Po raz kolejny Fulda okazała się najlepsza w jeździe „po mokrym”. Dobre wyniki zdobył również Barum. Dębica i Kormoran niestety nie wypadły najlepiej.
Kierowalność na sucho – przeciętna prędkość w km/h
Oto konkurencja, w której opona może się wykazać. Liczy się zarówno zachowanie na zakręcie czy przy nagłej zmianie kierunku, jazda na wprost po różnych nawierzchniach, jak i zapewnienie kierowcy odpowiedniego „czucia” jezdni.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
W przypadku zastosowania w teście Forda Mondeo najlepsze okazały się opony Pirelli i Conti. Vredestein miał problemy z prowadzeniem na łuku.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
Hamowanie na sucho – przeciętna prędkość w km/h
W tym teście liczą się tylko suche liczby.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
Zdecydowanie najlepszy wynik uzyskały opony Bridgestone – są o ponad metr lepsze od kolejnego produktu. Kolejne wyniki są do siebie bardzo zbliżone. Wyjątkiem jest ogumienie Vredesteina, którego opony zatrzymały pojazd o prawie całą długość samochodu za Bridgestonem.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
W tym teście najlepsze wyniki osiągnęła Fulda. Niewiele gorszy (30cm) był Barum. O 2,6 metra gorszy od zwycięzcy okazał się Kormoran.
Komfort resorowania i toczenia
Ta konkurencja pozbawiona jest jakichkolwiek instrumentów pomiarowych. Najważniejszy w tym wypadku jest kierowca, który prowadzi auto po specjalnym torze zawierającym studzienki, kocie łby, itp. Oceniany jest komfort jazdy – amortyzacja oraz akustyka.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
Miekką i cicha jazdę zapewniły opony Michelin i Bridgestone. Nieco więcej do życzenia zostawiają Fulda, Kumho i Semperit.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
Tutaj komfort jazdy zapewniał Barum, Fulda i Kormoran.
Hałaśliwość zewnętrzna – przy prędkości 80 km/h w dB(A)
Auto rozpędzone do wymaganej prędkości mija dwa mikrofony, które rejestrują wydawany przez oponę dźwięk, który tworzy się, gdy elementy jej bieżnika stykają się z podłożem. Różnice w hałaśliwości są jednak we wnętrzu samochodu prawnie niewyczuwalne.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
Ludzkie ucha pobiera przyrost intensywność hałasu o 3 dB jako dwukrotne zwiększenie głośności. Dlatego też Vredestein jest niemal dwukrotnie głośniejszy od dźwięku wydawanego przez Nokina.
Opory toczenia – średni współczynnik oporu toczenia (CR)
Większy opór stawiany przez oponę przekłada się na większe zużycie paliwa. Wiąże się to z tym, że każdy obrót obciążonego koła odbiera silnikowi część mocy. Obniżenie współczynnika oporu o 5% oznacza zmniejszenie spalania o około 1%.
Test dla opon o rozmiarze 205/55 R 16 V
Mistrzem oszczędzania okazał się Michelin Pilot Primacy. Możliwe jest w przypadku zastosowania tego ogumienia obniżenie zużycia paliwa o około 5% w porównaniu z Vredesteinem.
Test dla opon o rozmiarze 195/65 R 15 H
Wyniki testu ukazują zwycięstwo Baruma. Niewiele gorszy okazał się Kleber. Wynik Dębicy jest gorszy o ponad 30% od Baruma.