portret-europejskich-kierowcow

Aktualności 04.08.2006 Portret europejskich kierowców

Badanie przeprowadzone w Europie na zamówienie firmy Goodyear ujawnia, że Europejczycy bardziej obawiają się przebicia opony (73%) niż tego, że w trakcie podróży zabraknie im paliwa (49%). Można to tłumaczyć faktem, że aż 64% kierowców ma za sobą doświadczenia z przebitą oponą. Badanie Goodyear RunOnFlat Anxiety Survey przeprowadzono telefonicznie na 9.252 kierowcach w wieku od 18 do 74 lat, w 16 krajach Europy, w tym także w Polsce.

logo Goodyear
Badania przeprowadzono na zlecenie marki Goodyear.

Badanie wykazało, że opony ze specjalną technologią bezpieczeństwa, takie jak Goodyear RunOnFlat - opona, na której można kontynuować podróż nawet po jej przebiciu, przez 80 km ze średnią prędkością 80 km/h - przodują w zestawieniach najbardziej pożądanych przez europejskich kierowców akcesoriów samochodowych. Około 28% z nich, a w przypadku polskich kierowców 36%, wymienia je jako pierwsze i najbardziej niezbędne wyposażenie auta, daleko przed innymi elementami, takimi jak ABS (17%), boczne poduszki powietrzne, czy nawigacja GPS (13%). Aż 93% kierowców uważa, że posiadanie opon pozwalających na kontynuację jazdy po ich przebiciu lub rozerwaniu zwiększyłoby ich poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy. Przy tym, obawa przed „złapaniem gumy” najbardziej zaznacza się wśród kobiet - 82% z nich wskazało na to zdarzenie jako powód do obaw, w porównaniu z 67% mężczyzn.

„Badanie przeprowadzone przez Goodyeara pokazało, że kierowcy chętnie skorzystaliby z technologii Goodyear RunOnFlat, która pozwalałaby im zmniejszyć obawy o własny los, jak i swoich bliskich. To pokazuje jak wielkie znaczenie ma dla wszystkich użytkowników dróg wzrost bezpieczeństwa ruchu. Dlatego też Goodyear, wprowadzając nowoczesne technologie, zawsze ogromną wagę przywiązuje do podnoszenia komfortu jazdy i szerokiej dostępności takich rozwiązań” - powiedziała Dominika Kraśko, Dyrektor Marketingu Goodyear Dunlop Tires Polska.

Kierowcy zapytani w badaniu o to, czego najbardziej obawiają się w codziennym życiu, w większości stwierdzają, że najwięcej niepokoju przysparza im możliwość odniesienia obrażeń w wypadku samochodowym (75% respondentów w ogóle i 77% polskich kierowców). W następnej kolejności wymieniają awarię samochodu w niebezpiecznym miejscu (68%), a trzecie miejsce zajmują wspólnie rabunek na drodze oraz atak terrorystyczny (62%). Mniej obaw budzi natomiast możliwość nie wywiązania się z zadania w określonym terminie lub zapomnienie o umówionym spotkaniu (60%), uczestnictwo w katastrofie lotniczej (54%) lub zatrzymanie przez policję (30%).

Gdy chodzi o zróżnicowanie w zależności od płci, badanie pokazuje kilka ciekawych danych. Kobiety mają dużo więcej obaw, a jako główne powody do niepokoju wskazują ryzyko odniesienia obrażeń w wypadku samochodowym (81%) i awarię samochodu w niebezpiecznym miejscu (77%). Także dużo większy odsetek pań obawia się rabunku na ulicy lub ataku terrorystycznego (70%), czy nawet katastrofy lotniczej, w której brałyby udział (62%). Mimo że podobnie jak w przypadku kobiet, największym zmartwieniem mężczyzn jest bezpieczeństwo w samochodzie (72%), zachowują oni o wiele większy spokój i wyrażają mniej obaw wobec możliwości faktycznego udziału w którymkolwiek z wymienionych zdarzeń. Rabunek na ulicy (57%), stanie się ofiarą ataku terrorystycznego (57%), czy udział w katastrofie lotniczej (50%), budzą w nich dużo mniejszy niepokój.

Opony run on flat
Opony run on flat.

Jednakże, kobiety traktują ryzyko zagrożeń dużo poważniej i częściej niż mężczyźni podejmują kroki, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo poprzez np. unikanie spacerów po słabo oświetlonych ulicach (56% kobiet w porównaniu z 37% mężczyzn), zamykanie na klucz drzwi domu, nawet jeśli w nim są i nie śpią (52% do 46%), czy zamykanie drzwi w samochodzie podczas jazdy (32% do 25%).

Proszeni o ocenę obaw związanych z jazdą samochodem, respondenci wyżej stawiali ryzyko przebicia opony na głównej drodze (73% ogółem i 63% polskich kierowców) lub awarii w niebezpiecznej dzielnicy miasta (70% i odpowiednio 63%) niż brak paliwa w baku (49% i odpowiednio 38%). Możliwość awarii w niebezpiecznej części miasta jako najbardziej niepokojącą wskazuje 8 na 10 kobiet (83%) w porównaniu z 6 na 10 mężczyzn (63%). Niemal tyle samo kobiet (82%) uznało rozerwanie opony lub jej przebicie na głównej drodze za główny powód do obaw, w porównaniu z 67% mężczyzn. Różnica między płciami w niewielkim stopniu zmniejsza się, kiedy mowa o niefortunnej perspektywie utraty paliwa - obawia się tego 58% kobiet i 45% mężczyzn.

Jednak najwięcej obaw wśród kierowców europejskich budzi uderzenie przez inny samochód (25% ogółem i 31% polskich kierowców) oraz awaria hamulców w czasie jazdy (21% i odpowiednio 22%), zaśnięcie za kierownicą (17% i 18%), a także kradzież samochodu (12% i 11%).

Badanie Goodyeara ujawnia, że obawy kierowców europejskich związane z jazdą bazują w znacznej mierze na ich własnych doświadczeniach z przeszłości. Aż cztery osoby na dziesięć brały udział w wypadku, w którym zostały uderzone przez inny samochód i aż jedna osoba na cztery miała do czynienia z rozerwaniem lub pęknięciem opony na zatłoczonej drodze w godzinach szczytu. Ogólnie, sześciu na dziesięciu Europejczyków stwierdziło, że w swojej karierze kierowcy doświadczyli przebicia opony.

Przebicie opony to częsty powód do obaw wśród kierowców. Staje się to jeszcze bardziej wyraźne, gdy weźmiemy pod uwagę odpowiedzi na pytanie o wyposażenie, które najbardziej chcieliby mieć w swoich samochodach. Jako pierwsze wskazują opony z systemem bezpieczeństwa, które umożliwiałyby dalszą jazdę po przebiciu ogumienia lub całkowitej utracie powietrza (28% wszystkich respondentów i 36% polskich kierowców). Drugi w kolejności jest system ABS (17% i odpowiednio 12%), a zaraz za nim kierowcy wskazują na boczne poduszki powietrzne lub nawigację satelitarną GPS (13% i 11%).

Ponadto, dziewięciu z dziesięciu europejskich kierowców przyznaje, a w przypadku polskich kierowców ośmiu z dziesięciu (83%), że odczuliby znaczną ulgę wiedząc, że na swoich oponach mogą jechać dalej nawet po tym, jak złapią gumę. Zarówno mężczyźni (34%), jak i kobiety (35%) z dużym prawdopodobieństwem mogą stwierdzić, że posiadanie opon z takim systemem bezpieczeństwa miałoby największy wpływ na ich poczucie bezpieczeństwa podczas jazdy.

reklama opon goodyear
Reklama opon Goodyear.

Istnieje nadzieja, że podobnie jak w przypadku innych przełomowych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, takich jak pasy bezpieczeństwa, ABS lub poduszki powietrzne, opony RunOnFlat będą montowane już wkrótce jako wyposażenie standardowe we wszystkich samochodach. Obecnie występują one jako opcja dodatkowa lub wyposażenie standardowe w wielu uznanych markach samochodów, m.in.:

  • Audi Q7
  • BMW - seria 1, 3, 5, 6, X5, Z4 oraz Z8
  • Chevrolet Corvette
  • Ferrari F131 oraz F430 Modena
  • Ford Galaxy i S-MAX
  • Land Rover, Range Rover
  • Maserati Quattroporte
  • Mini
  • Rolls Royce Phantom.

Według firmy Goodyear w nadchodzących miesiącach i latach do tego grona dołączy znacznie więcej producentów samochodów. Obecnie dostępnych jest ponad 50 różnych rozmiarów opon RunOnFlat, m.in. wielokrotnie nagradzane Eagle F1 GSD3, Eagle NCT5 oraz Excellence. W 2004 r. Goodyear sprzedał ponad 1,3 mln opon typu runflat, a w 2005 r. sprzedaż wzrosła do ponad 1,7 mln sztuk.

Innowacje firmy Goodyear wyznaczają standardy motoryzacyjne już od ponad 100 lat. Goodyear jest pionierem w innowacyjnej technologii bezpieczeństwa znanej jako RunOnFlat, która pozwala kierowcy na kontynuowanie jazdy z przebitą oponą.

Jak to działa?

  • RunOnFlat pozwala na kontynuację jazdy po przebiciu lub rozerwaniu opony, nawet w przypadku braku powietrza.
  • RunOnFlat posiada wzmocnione ściany boczne, dzięki którym są one w stanie utrzymać ciężar samochodu nawet w przypadku, gdy w następstwie przebicia z opony ujdzie powietrze.
  • Dzięki oponom RunOnFlat kierowca może kontynuować podróż na dystansie co najmniej 80 kilometrów, z maksymalną prędkością 80 km/h, nawet przy braku powietrza, umożliwiając w ten sposób bezpieczne dotarcie do domu lub warsztatu samochodowego.
  • Samochody wyposażone w technologię RunOnFlat muszą posiadać system kontroli ciśnienia powietrza w oponach, który poinformuje kierowcę o przebiciu. Bez odpowiedniego systemu powiadamiania, kierowca mógłby nie zauważyć nagłego spadku ciśnienia w oponach.
  • Komfort jazdy z zastosowaniem RunOnFlat jest porównywalny do tego, jaki dają tradycyjne opony.