oznaczenia-na-oponach-jak-je-czytac

Aktualności 06.08.2014 Oznaczenia na oponach - jak je czytać?

Pojęcia takie jak indeks nośności i indeks prędkości to dla Ciebie czarna magia? Chcesz kupić nowe opony, ale nie wiesz od czego zacząć? Poniższy artykuł pomoże Ci rozszyfrować tajemnicze symbole, które producenci umieszczają na oponach, odczytać z nich rozmiar, datę produkcji oraz ich najważniejsze parametry.

Dzięki naszemu poradnikowi, kupując opony do swojego samochodu będziesz mógł podjąć w pełni świadomą decyzję i wybrać model najlepiej dostosowany do Twoich potrzeb i możliwości.

Spis treści:

Rozmiar opony

Indeks prędkości

Indeks nośności

Oznaczenie "VR" lub "ZR" w rozmiarze opony

Data produkcji opony

Oznaczenia eksploatacyjne

Oznaczenia dotyczące opon wzmacnianych

Oznaczenia dotyczące sposobu montażu opon

Ochraniacz felgi

Etykieta na oponie

Opony zimowe i całoroczne - różnice w oznaczeniach

oznaczenie rozmiaru
Oznaczenie rozmiaru opony.

Rozmiar opony

Chcesz odczytać rozmiar opony, ale nie wiesz gdzie go szukać?

Rozmiar opony znajdziemy na jej ścianie bocznej. Jest to ciąg znaków, na przykład: "205/55 R16 91 V" czy "195/50 R15 82T". Informacja o rozmiarze opon oraz o możliwości zastosowania opon w rozmiarach alternatywnych umieszczona jest także na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu do paliwa oraz oczywiście w instrukcji obsługi samochodu.

Rozpatrzmy drugi z podanych przykładów, czyli 195/50 R15 82T. Co możemy odczytać z tego skomplikowanego ciągu znaków?

Po kolei:

195 - informuje o szerokości opony wyrażonej w milimetrach.

50 - oznacza stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony i jest wyrażony w procentach. W naszym przykładzie jest to 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm.

R - oznaczenie informujące o typie budowy opony. W tym przypadku jest to konstrukcja radialna.

15 - informuje o średnicy osadzenia (średnicy obręczy) wyrażonej w calach.

82 - indeks nośności opony, informuje o maksymalnym obciążeniu naszej opony przy maksymalnej prędkości.

T - indeks prędkości. Symbol T oznacza, że maksymalna prędkość naszej opony wynosi 190 km/h.

Więcej o indeksach prędkości i nośności znajdziesz w dalszej części tekstu.

indeks prędkości i nośności
Indeks prędkości i nośności opony.

 

Indeks prędkości

Indeks prędkości to oznaczenie informujące o maksymalnej prędkości dla danej opony. Informacja ta  znajduje się z boku opony po oznaczeniu z rozmiarem.

UWAGA! Zgodnie z  Rozporządzeniem Ministra Transportu z dn. 15.10.2007 dopuszczalne jest stosowanie opon zimowych o indeksie prędkości niższym niż maksymalna prędkość samochodu. Poniżej tekst rozporządzenia:

"Dla opon oznakowanych jako śniegowe (...) dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy".

Najpopularniejsze oznaczenia indeksów prędkości:

Q - do 160 km/h

R - do 170 km/h

S - do 180 km/h

T - do 190 km/h

H - do 210 km/h

V - do 240 km/h

W - do 270 km/h

Y - do 300 km/h

Indeks nośności

Indeks nośności informuje o maksymalnym dozwolonym obciążeniu jednej opony w czasie jazdy z maksymalną dla niej prędkością. Indeks nośności zastosowanych opon powinien bezwzględnie zgadzać się z zaleceniami sformułowanymi dla danego modelu samochodu.

Weźmy oponę o indeksie nośności równym 91. Maksymalne obciążenie dla takiej opony wynosi 615 kg. Pomnóżmy teraz tę wartość przez liczbę opon w samochodzie. Wynik, jaki w ten sposób uzyskamy delikatnie przekroczy dopuszczalną masę całkowitą samochodu z pełnym obciążeniem.

Informacje o dopuszczalnej masie całkowitej auta z pełnym obciążeniem znajdują się w dowodzie rejestracyjnym samochodu w polu F1.

Najczęściej spotykane indeksy nośności:

Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg) Indeks Nośność (kg)
80  450 87 545 94  670 101 825 108 1000
81 462 88 560 95 690 102 850 109 1030
82  475 89 580 96 710 103 875 110 1060
83 487 90 600 97 730 104 900 111 1090
84 500 91 615 98 750 105 925 112 1120
85  515 92 630 99 775 106 950 113 1150
86 530 93 650 100 800 107 975 114 1180

Oznaczenie "VR" lub "ZR" w rozmiarze opony

W oznaczeniu opony, świadczącym o jej rozmiarze, dostrzec możemy tajemnicze literki VR,  ZR. To oznaczenia indeksów prędkości, informujące o tym, z jaką maksymalną prędkością można użytkować daną oponę przy założeniu pełnego dopuszczalnego obciążenia.

VR - do 210 km/h,

ZR - do 240 km/h.

Załóżmy, że mamy do czynienia z oznaczeniem "225/45 ZR17 91 W". Co z niego wynika?

Opona oznaczona w ten sposób ma maksymalną prędkość równą 270 km/h, a przy pełnym obciążeniu może być użytkowana do prędkości 240km/h.

numer dot
Numer DOT.

Data produkcji opony

Datę produkcji opony odnaleźć możemy na końcu numeru identyfikacyjnego opony, rozpoczynającego się od liter DOT oraz z boku opony.

Na numer DOT składa się ciąg 7-12 znaków, informujących o całej partii opon wyprodukowanych w określonej fabryce.

Cztery ostatnie cyfry kodu identyfikacyjnego informują o dacie produkcji opon.

Załóżmy, że cztery ostatnie cyfry numeru identyfikacyjnego naszej opony to 4208. Dwie pierwsze z nich oznaczają tydzień produkcji, a dwie ostatnie - rok. Nasza opona została więc wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.

opona run-flat
Oznaczenie opony run-flat.

Oznaczenia eksploatacyjne

M+S - błoto i śnieg (z angielskiego: Mud and Snow); oznaczenie stosowane dla opon zimowych i całorocznych.

Max Inflation - oznaczenie informujące o granicznej wartości ciśnienia dla danej opony.

ECE, e, E - skrót od Economic Commision of Europe, oznaczenie to informuje o dopuszczeniu opony do użytku na terenie Unii Europejskiej.

TWI - wskaźnik dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika (z angielskiego: Treadwear Indicator). Oznaczenie to znajdziemy w kilku miejscach na obwodzie opony. Zużycie bieżnika do poziomu wskaźnika TWI świadczy o konieczności wymiany opony.

opona wzmacniana - oznaczenie
Oznaczenie na oponie wzmacnianej.

 

Oznaczenia dotyczące opon wzmacnianych

XL - z angielskiego "Extra Load", inne oznaczenie: EXL; oznaczenie stosowane dla opon o większej ładowności i wyższym indeksie nośności w stosunku do opon standardowych w tym samym rozmiarze.

RF- z angielskiego "Reinforced"; oznaczenie stosowane dla opon wzmocnionych o podwyższonej ładowności. W odniesieniu do opon RF spotkać się możemy także z innymi oznaczeniami: RFD, REF, REINF.

opona asymetryczna
Oznaczenie kierunku montażu opony asymetrycznej.

Oznaczenia dotyczące sposobu montażu opon

ROTATION - oznaczeniu temu zawsze towarzyszy strzałka, oznaczająca kierunek toczenia opony w oponach kierunkowych.

OUTSIDE - po zamontowaniu koła, bok opony z tym oznaczeniem powinien być widoczny z zewnątrz. Stosowane w oponach asymetrycznych.

INSIDE - po zamontowaniu koła, bok opony z tym oznaczeniem nie powinien być widoczny z zewnątrz. Oznaczenie jest stosowane w przypadku opon asymetrycznych.

oznaczenie opony kierunkowej
Oznaczenie opony kierunkowej.

Ochraniacz felgi

Niektóre spośród opon zimowych posiadają ochraniacz felgi (zwany także rantem ochronnym felgi), którego zadaniem jest zabezpieczenie krawędzi felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi (uderzeniami, otarciami, etc.). Poniżej kilka najczęściej spotykanych oznaczeń rantów:

- MFS (Maximum Flange Shield)

- RFP (Rim Fringe Protector)

- FP (Fringe Protector)

- FR (Felgen Ripen)

oznaczenie opon z rantem ochronnym
Oznaczenie opon z rantem ochronnym.

Etykieta na oponie

Na każdej oponie wyprodukowanej po 30 czerwca 2012 roku obowiązkowo znajdować się musi etykieta informująca o trzech podstawowych parametrach danego modelu opony:

- oporach toczenia (parametr kluczowy dla ilości spalanego paliwa i poziomu emisji CO2 do atmosfery)

- przyczepności na mokrej powierzchni (parametr świadczący o poziomie bezpieczeństwa, gwarantowanego przez producenta opony)

- poziomie hałasu zewnętrznego (wpływającego na ogólną hałaśliwość ruchu drogowego)

Informacje, które znajdują się na etykiecie opony są oczywiście bardzo istotne, ale nie stanowią one w pełni adekwatnej prezentacji możliwości i osiągów danej opony. Nie zawarto tu bowiem innych, nie mniej ważnych informacji, jak na przykład danych o osiągach opon zimowych, etc.

Parametry opisane na etykiecie mogą być cenną wskazówką przy wyborze odpowiednich dla nas opon, ale nie powinniśmy uzależniać od nich naszej ostatecznej decyzji.

Opony zimowe i całoroczne - różnice w oznaczeniach

Na boku opon zimowych znajduje się oznaczenie M+S (Błoto + Śnieg, z angielskiego: "Mud + Snow") oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Niekiedy na oponach zimowych znajduje się sam symbol graficzny, bez oznaczenia M+S.

Takie samo oznaczenie funkcjonuje w przypadku opon całorocznych. Jak więc odróżnić oponę zimową od całorocznej? Należy przyjrzeć się jej bieżnikowi.

Bieżniki w oponach całorocznych mają mniej nacięć i rowków niż bieżniki opon zimowych i więcej niż bieżniki opon letnich.

Zdarzają się także modele całoroczne, charakteryzujące się asymetryczną rzeźbą bieżnika (połowa z mniejszą ilością nacięć, jak w oponach letnich, połowa - z większą ilością nacięć, jak w oponach zimowych).

Wskazówką mogą być także charakterystyczne nazwy opon całorocznych, które wyraźnie nawiązują do ich uniwersalności. Są to na przykład: "All Season", "Quatrac", "Quadraxer", "4Seasons", "All Weather".

Uwaga!

W sprzedaży znaleźć możemy także opony, oznaczone M+S bez płatka śniegu. Najprawdopodobniej są to modele importowane z USA, gdzie oznaczenie M+S znajduje się na większości opon, niekoniecznie przystosowanych do całorocznego lub zimowego użytkowania.