Aktualności 06.08.2014
Oznaczenia na oponach - jak je czytać?
Pojęcia takie jak indeks nośności i indeks prędkości to dla Ciebie czarna magia? Chcesz kupić nowe opony, ale nie wiesz od czego zacząć? Poniższy artykuł pomoże Ci rozszyfrować tajemnicze symbole, które producenci umieszczają na oponach, odczytać z nich rozmiar, datę produkcji oraz ich najważniejsze parametry.
Dzięki naszemu poradnikowi, kupując opony do swojego samochodu będziesz mógł podjąć w pełni świadomą decyzję i wybrać model najlepiej dostosowany do Twoich potrzeb i możliwości.
Spis treści:
Rozmiar opony
Indeks prędkości
Indeks nośności
Oznaczenie "VR" lub "ZR" w rozmiarze opony
Data produkcji opony
Oznaczenia eksploatacyjne
Oznaczenia dotyczące opon wzmacnianych
Oznaczenia dotyczące sposobu montażu opon
Ochraniacz felgi
Etykieta na oponie
Opony zimowe i całoroczne - różnice w oznaczeniach
Oznaczenie rozmiaru opony.
Rozmiar opony
Chcesz odczytać rozmiar opony, ale nie wiesz gdzie go szukać?
Rozmiar opony znajdziemy na jej ścianie bocznej. Jest to ciąg znaków, na przykład: "205/55 R16 91 V" czy "195/50 R15 82T". Informacja o rozmiarze opon oraz o możliwości zastosowania opon w rozmiarach alternatywnych umieszczona jest także na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu do paliwa oraz oczywiście w instrukcji obsługi samochodu.
Rozpatrzmy drugi z podanych przykładów, czyli 195/50 R15 82T. Co możemy odczytać z tego skomplikowanego ciągu znaków?
Po kolei:
195 - informuje o szerokości opony wyrażonej w milimetrach.
50 - oznacza stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości opony i jest wyrażony w procentach. W naszym przykładzie jest to 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm.
R - oznaczenie informujące o typie budowy opony. W tym przypadku jest to konstrukcja radialna.
15 - informuje o średnicy osadzenia (średnicy obręczy) wyrażonej w calach.
82 - indeks nośności opony, informuje o maksymalnym obciążeniu naszej opony przy maksymalnej prędkości.
T - indeks prędkości. Symbol T oznacza, że maksymalna prędkość naszej opony wynosi 190 km/h.
Więcej o indeksach prędkości i nośności znajdziesz w dalszej części tekstu.
Indeks prędkości i nośności opony.
Indeks prędkości
Indeks prędkości to oznaczenie informujące o maksymalnej prędkości dla danej opony. Informacja ta znajduje się z boku opony po oznaczeniu z rozmiarem.
UWAGA! Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu z dn. 15.10.2007 dopuszczalne jest stosowanie opon zimowych o indeksie prędkości niższym niż maksymalna prędkość samochodu. Poniżej tekst rozporządzenia:
"Dla opon oznakowanych jako śniegowe (...) dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy".
Najpopularniejsze oznaczenia indeksów prędkości:
Q - do 160 km/h
R - do 170 km/h
S - do 180 km/h
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h
W - do 270 km/h
Y - do 300 km/h
Indeks nośności
Indeks nośności informuje o maksymalnym dozwolonym obciążeniu jednej opony w czasie jazdy z maksymalną dla niej prędkością. Indeks nośności zastosowanych opon powinien bezwzględnie zgadzać się z zaleceniami sformułowanymi dla danego modelu samochodu.
Weźmy oponę o indeksie nośności równym 91. Maksymalne obciążenie dla takiej opony wynosi 615 kg. Pomnóżmy teraz tę wartość przez liczbę opon w samochodzie. Wynik, jaki w ten sposób uzyskamy delikatnie przekroczy dopuszczalną masę całkowitą samochodu z pełnym obciążeniem.
Informacje o dopuszczalnej masie całkowitej auta z pełnym obciążeniem znajdują się w dowodzie rejestracyjnym samochodu w polu F1.
Najczęściej spotykane indeksy nośności:
Indeks |
Nośność (kg) |
Indeks |
Nośność (kg) |
Indeks |
Nośność (kg) |
Indeks |
Nośność (kg) |
Indeks |
Nośność (kg) |
80 |
450 |
87 |
545 |
94 |
670 |
101 |
825 |
108 |
1000 |
81 |
462 |
88 |
560 |
95 |
690 |
102 |
850 |
109 |
1030 |
82 |
475 |
89 |
580 |
96 |
710 |
103 |
875 |
110 |
1060 |
83 |
487 |
90 |
600 |
97 |
730 |
104 |
900 |
111 |
1090 |
84 |
500 |
91 |
615 |
98 |
750 |
105 |
925 |
112 |
1120 |
85 |
515 |
92 |
630 |
99 |
775 |
106 |
950 |
113 |
1150 |
86 |
530 |
93 |
650 |
100 |
800 |
107 |
975 |
114 |
1180 |
Oznaczenie "VR" lub "ZR" w rozmiarze opony
W oznaczeniu opony, świadczącym o jej rozmiarze, dostrzec możemy tajemnicze literki VR, ZR. To oznaczenia indeksów prędkości, informujące o tym, z jaką maksymalną prędkością można użytkować daną oponę przy założeniu pełnego dopuszczalnego obciążenia.
VR - do 210 km/h,
ZR - do 240 km/h.
Załóżmy, że mamy do czynienia z oznaczeniem "225/45 ZR17 91 W". Co z niego wynika?
Opona oznaczona w ten sposób ma maksymalną prędkość równą 270 km/h, a przy pełnym obciążeniu może być użytkowana do prędkości 240km/h.
Numer DOT.
Data produkcji opony
Datę produkcji opony odnaleźć możemy na końcu numeru identyfikacyjnego opony, rozpoczynającego się od liter DOT oraz z boku opony.
Na numer DOT składa się ciąg 7-12 znaków, informujących o całej partii opon wyprodukowanych w określonej fabryce.
Cztery ostatnie cyfry kodu identyfikacyjnego informują o dacie produkcji opon.
Załóżmy, że cztery ostatnie cyfry numeru identyfikacyjnego naszej opony to 4208. Dwie pierwsze z nich oznaczają tydzień produkcji, a dwie ostatnie - rok. Nasza opona została więc wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.
Oznaczenie opony run-flat.
Oznaczenia eksploatacyjne
M+S - błoto i śnieg (z angielskiego: Mud and Snow); oznaczenie stosowane dla opon zimowych i całorocznych.
Max Inflation - oznaczenie informujące o granicznej wartości ciśnienia dla danej opony.
ECE, e, E - skrót od Economic Commision of Europe, oznaczenie to informuje o dopuszczeniu opony do użytku na terenie Unii Europejskiej.
TWI - wskaźnik dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika (z angielskiego: Treadwear Indicator). Oznaczenie to znajdziemy w kilku miejscach na obwodzie opony. Zużycie bieżnika do poziomu wskaźnika TWI świadczy o konieczności wymiany opony.
Oznaczenie na oponie wzmacnianej.
Oznaczenia dotyczące opon wzmacnianych
XL - z angielskiego "Extra Load", inne oznaczenie: EXL; oznaczenie stosowane dla opon o większej ładowności i wyższym indeksie nośności w stosunku do opon standardowych w tym samym rozmiarze.
RF- z angielskiego "Reinforced"; oznaczenie stosowane dla opon wzmocnionych o podwyższonej ładowności. W odniesieniu do opon RF spotkać się możemy także z innymi oznaczeniami: RFD, REF, REINF.
Oznaczenie kierunku montażu opony asymetrycznej.
Oznaczenia dotyczące sposobu montażu opon
ROTATION - oznaczeniu temu zawsze towarzyszy strzałka, oznaczająca kierunek toczenia opony w oponach kierunkowych.
OUTSIDE - po zamontowaniu koła, bok opony z tym oznaczeniem powinien być widoczny z zewnątrz. Stosowane w oponach asymetrycznych.
INSIDE - po zamontowaniu koła, bok opony z tym oznaczeniem nie powinien być widoczny z zewnątrz. Oznaczenie jest stosowane w przypadku opon asymetrycznych.
Oznaczenie opony kierunkowej.
Ochraniacz felgi
Niektóre spośród opon zimowych posiadają ochraniacz felgi (zwany także rantem ochronnym felgi), którego zadaniem jest zabezpieczenie krawędzi felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi (uderzeniami, otarciami, etc.). Poniżej kilka najczęściej spotykanych oznaczeń rantów:
- MFS (Maximum Flange Shield)
- RFP (Rim Fringe Protector)
- FP (Fringe Protector)
- FR (Felgen Ripen)
Oznaczenie opon z rantem ochronnym.
Etykieta na oponie
Na każdej oponie wyprodukowanej po 30 czerwca 2012 roku obowiązkowo znajdować się musi etykieta informująca o trzech podstawowych parametrach danego modelu opony:
- oporach toczenia (parametr kluczowy dla ilości spalanego paliwa i poziomu emisji CO2 do atmosfery)
- przyczepności na mokrej powierzchni (parametr świadczący o poziomie bezpieczeństwa, gwarantowanego przez producenta opony)
- poziomie hałasu zewnętrznego (wpływającego na ogólną hałaśliwość ruchu drogowego)
Informacje, które znajdują się na etykiecie opony są oczywiście bardzo istotne, ale nie stanowią one w pełni adekwatnej prezentacji możliwości i osiągów danej opony. Nie zawarto tu bowiem innych, nie mniej ważnych informacji, jak na przykład danych o osiągach opon zimowych, etc.
Parametry opisane na etykiecie mogą być cenną wskazówką przy wyborze odpowiednich dla nas opon, ale nie powinniśmy uzależniać od nich naszej ostatecznej decyzji.
Opony zimowe i całoroczne - różnice w oznaczeniach
Na boku opon zimowych znajduje się oznaczenie M+S (Błoto + Śnieg, z angielskiego: "Mud + Snow") oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Niekiedy na oponach zimowych znajduje się sam symbol graficzny, bez oznaczenia M+S.
Takie samo oznaczenie funkcjonuje w przypadku opon całorocznych. Jak więc odróżnić oponę zimową od całorocznej? Należy przyjrzeć się jej bieżnikowi.
Bieżniki w oponach całorocznych mają mniej nacięć i rowków niż bieżniki opon zimowych i więcej niż bieżniki opon letnich.
Zdarzają się także modele całoroczne, charakteryzujące się asymetryczną rzeźbą bieżnika (połowa z mniejszą ilością nacięć, jak w oponach letnich, połowa - z większą ilością nacięć, jak w oponach zimowych).
Wskazówką mogą być także charakterystyczne nazwy opon całorocznych, które wyraźnie nawiązują do ich uniwersalności. Są to na przykład: "All Season", "Quatrac", "Quadraxer", "4Seasons", "All Weather".
Uwaga!
W sprzedaży znaleźć możemy także opony, oznaczone M+S bez płatka śniegu. Najprawdopodobniej są to modele importowane z USA, gdzie oznaczenie M+S znajduje się na większości opon, niekoniecznie przystosowanych do całorocznego lub zimowego użytkowania.