Encyklopedia 14.02.2004
Ogumienie sportowe
Drapieżny wygląd, większe czucie drogi przez kierowcę, skrócona droga hamowania, zwiększona prędkość pokonywania zakrętów – oto parę zalet, jakie niesie za sobą zastosowanie gum sportowych.
Do testów wykorzystano samochód Audi TT (fot. Bran/wikipedia.org lic. CC).
Na charakter samochodu mają wpływ zaledwie 2 centymetry – 2 centymetry, o które szersza jest opona sportowa w porównaniu do opony standardowej. Szersze ogumienie oznacza zwiększenie styczności samochodu z podłożem. Dlatego właśnie samochody sportowe jeżdżą na takim ogumieniu.
Nie należy jednak zapominać o jego wadach takich jak: wysokie ceny, niższy komfort jazdy czy niebezpieczeństwo aquaplaningu. W celu znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak wygląda hamowanie i jak zachowują się opony sportowe, gdy na szosie jest woda, przeprowadzono specjalne testy. Audi TT zostało kolejno wyposażone w - tak lubiane przez tuningowców - opony o rozmiarze 225/45 R 17.
Różnice ujawnione w teście wykazują, że np. opona Goodyear Eagle F1 zaczyna pływać na klinie wodnym przy prędkości 78,9 km/h, natomiast Dunlop SP Super Sport Race wyjeżdża z łuku przy prędkości 56,2 km/h. Rozbieżność wynika z faktu, że Super Sport Race to półslick, który w czasie jazy po suchym torze wyścigowym daje przewagę paru dziesiątych sekundy.
Biorąc pod uwagę nie tylko tor wyścigowy, a również - często mokrą - nawierzchnię jezdni, najbardziej uniwersalne okazały się opony Goodyear Eagle F1 i Pirelli P Zero Nero. Na suchej nawierzchni sprawdziło się ogumienie Dunlop. Ostatnie miejsce zajęły opony dostawców opon dla Formuły 1 – Michelin i Bridgestone.
1. Aquaplaning – prędkość utraty przyczepności w km/h
Na nawierzchni toru znajduje się 7 mm wody. Zwycięzcami konkurencji okazał się Goodyear i Dunlop. Pierwsze miejsce zawdzięczają bieżnikowi typu V, dzięki któremu najdłużej unikają utraty przyczepności z asfaltem.
2. Aquaplaning na łuku – średnie przyśpieszenie boczne w m/s2
Na długim zakręcie, pokonywanym z dużą prędkością znajduje się woda. Zwycięża ogumienie Dunlop.
3. Kierowalność na mokro – średni czas okrążenia w s
Jazda po mokrym okręgu. Która opona pozwoli na rozwinięcie największej prędkości? Zwycięzcą zostaje Pirelli, tuż przed Dunlopem.
4. Hamowanie na mokro – droga hamowania z 80 km/h
Zaskakująco dobre wyniki uzyskuje półsilic Dunlop Race. Ogromna różnica między Pirelli, a Michelin – podczas gdy Pirelli już stoi, Michelin ma na liczniku 48 km/h
5. Slalom na mokro – przeciętna prędkość w km
W tej konkurencji liczy się czas przejazdu oraz subiektywna ocena kierowców.
6. Slalom na sucho – przeciętna prędkość pojazdu w km/h
Konkurencja ma na celu sprawdzenie najważniejszej cechy opon sportowych – przyczepności na zakrętach.
7. Hamowanie na sucho – droga hamowania ze 100 km/h
Królem hamowania na sucho okazuje sie Dunlop Race i jego półslic – ma 5 m przewagi nad najgorszym konkurentem!
8. Opory toczenia – średnie wyniki dla 60, 90 i 120 km/h w N
Dwuprocentowa oszczędność paliwa – oto, co w praktyce oznacza zwycięstwo Dunlopa w porównaniu z Pirelli.
9. Hałas toczenia – hałaśliwość przy 80 km/h w dB
Różnica około 3 dB oznacza dwukrotnie większą hałaśliwość.