Aktualności 08.08.2014
Najlepsze opony zimowe 2013/2014 w rozmiarze 225/45 R17 H wg ADAC
Zastanawiasz się nad kupnem nowych opon zimowych? Warto poświęcić na to nieco czasu i wybrać najlepsze opony, dopasowane do naszych potrzeb i stylu jazdy. Posiłkując się testami znanego automobilklubu niemieckiego, podpowiemy, na które modele warto szczególnie zwrócić uwagę.
Test opon zimowych ADAC w rozmiarze 225/45 R17 H w sezonie 2013/2014 przeprowadzony został na jednym z najchętniej kupowanych w Polsce w 2012 roku samochodzie - Skodzie Octavii II.
Kup zwycięzcę testu - Continental ContiWinterContact TS850
Model
|
Ocena
ADAC
|
Sucha
nawierzchnia
|
Mokra
nawierzchnia
|
Śnieg |
Lód |
Poziom
hałasu
|
Zużycie
paliwa
|
Zużycie
opony
|
Waga |
|
15% |
30% |
20% |
10% |
5% |
10% |
10% |
1. Continental
ContiWinterContact
TS850
|
szczególnie
polecana
|
1,8 |
2,1 |
1,7 |
2,4 |
3,0 |
2,1 |
1,8 |
2. Bridgestone
Blizzak LM32 S
|
szczególnie
polecana
|
1,8 |
2,0 |
2,3 |
2,4 |
3,0 |
1,9 |
2,3 |
3. Michelin Alpin A4 |
szczególnie
polecana
|
1,8 |
2,5 |
2,4 |
2,4 |
3,4 |
2,3 |
0,5 |
4. Uniroyal MS Plus 77 |
szczególnie
polecana
|
2,5 |
2,4 |
2,1 |
2,5 |
3,4 |
1,7 |
2,5 |
5. Goodyear UG 8
Performance
|
polecana |
2,3 |
2,6 |
2,1 |
2,5 |
3,5 |
1,9 |
2,3 |
6. Nokian WR D3
|
polecana |
1,7 |
2,6 |
2,5 |
2,5 |
3,1 |
2,4 |
2,5 |
7. Dunlop SP Winter
Sport 4D
|
polecana |
2,0 |
2,2 |
2,2 |
2,7 |
3,6 |
2,0 |
2,3 |
8. Fulda Kristall
Control HP
|
polecana |
2,7 |
2,7 |
2,3 |
2,5 |
3,3 |
2,0 |
2,5 |
9. Semperit
Speed-Grip 2
|
polecana |
2,2 |
2,7 |
2,2 |
2,3 |
3,1 |
1,6 |
1,8 |
10. ESA-TECAR
Supergrip 7+ HP210
|
polecana |
2,4 |
2,6 |
2,3 |
2,5 |
3,0 |
2,2 |
2,8 |
11. Pirelli Winter
Sottozero 3
|
polecana |
2,5 |
2,3 |
2,5 |
2,5 |
3,0 |
2,0 |
2,8 |
12. Hankook Winter
i*cept RS (W442)
|
polecana |
2,1 |
3,2 |
2,5 |
2,5 |
3,4 |
1,8 |
2,3 |
13. Toyo Snowprox
S953
|
polecana |
2,2 |
3,5 |
2,7 |
2,8 |
3,9 |
2,3 |
2,8 |
14. Interstate Winter
IWT-2
|
niepolecana |
2,6 |
5,1 |
3,7 |
2,7 |
3,3 |
2,3 |
2,3 |
15. Sailun Ice-Blazer
WSL-2
|
niepolecana |
3,5 |
5,5 |
2,1 |
2,3 |
3,4 |
2,1 |
1,8 |
Uwaga: Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik.
Model
|
Zalety
|
Wady
|
|
Continental ContiWinterContact TS850 |
wszechstronna opona, najlepsza ocena na śniegu, szczególnie dobra zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, małe zużycie bieżnika
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Bridgestone Blizzak LM32 S |
wszechstronna opona, najlepsza na mokrej jezdni, szczególnie dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Michelin Alpin A4 |
wszechstronna opona, bardzo małe zużycie bieżnika, szczególnie dobra na suchej jezdni
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Uniroyal MS Plus 77 |
wszechstronna opona, szczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa
|
-
|
Sprawdź ofertę |
Goodyear UG 8 Performance |
szczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa
|
słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni
|
Sprawdź ofertę |
Nokian WR D3
|
najlepsza w teście na suchej jezdni
|
trochę słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni
|
Sprawdź ofertę |
Dunlop SP Winter Sport 4D |
dobra na suchej jezdni, na mokrej nawierzchni oraz na śniegu
|
względnie słaba na lodzie |
Sprawdź ofertę |
Fulda Kristall
Control HP
|
dość dobra na śniegu i na lodzie
|
słabsza na suchej i na mokrej nawierzchni
|
Sprawdź ofertę |
Semperit
Speed-Grip 2
|
najmniejsze zużycie paliwa w teście, dobra na śniegu, małe zużycie bieżnika
|
słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni |
Sprawdź ofertę |
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP210 |
dość dobra na śniegu i na lodzie
|
słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni, dość duże zużycie bieżnika
|
Sprawdź ofertę |
Pirelli Winter
Sottozero 3
|
dobra na mokrej jezdni
|
dość duże zużycie bieżnika |
Sprawdź ofertę |
Hankook Winter
i*cept RS (W442)
|
dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa
|
stosunkowo słaba na mokrej jezdni |
Sprawdź ofertę |
Toyo Snowprox
S953
|
dość dobra na suchej nawierzchni
|
słaba na mokrej jezdni, na śniegu i na lodzie, dość duże zużycie bieżnika
|
Sprawdź ofertę |
Interstate Winter IWT-2 |
-
|
bardzo słaba na mokrej nawierzchni oraz na śniegu, trochę słabsza na suchej i na oblodzonej jezdni
|
Sprawdź ofertę |
Sailun Ice-Blazer WSL-2 |
szczególnie dobra na śniegu i na lodzie, małe zużycie bieżnika
|
bardzo słaba na mokrej nawierzchni |
Sprawdź ofertę |
ADAC przeprowadza jedne z najbardziej prestiżowych testów opon na świecie.
Przetestowano 15 różnych opon, z czego tylko dwóm nadano status opony „niepolecanej”. Te opony to Interstate Winter IWT-2 oraz Sailun Ice-Blazer WSL-2.
Spośród opon najlepszych, organizacja ADAC szczególnie poleca aż 4 modele. Na pierwszym miejscu uplasowała się opona Continental ContiWinterContact TS850, drugie miejsce zajęła Bridgestone Blizzak LM32 S, trzecie - Michelin Alpin A4, a na czwartym znalazł się model Uniroyal MS Plus 77. Wszystkie te opony otrzymały ocenę dobrą.
Wśród opon z oceną dostateczną znalazły się: Goodyear UG 8 Performance, Nokian WR D3, Dunlop SP Winter Sport 4D, Fulda Kristall Control HP, Semperit Speed-Grip 2, ESA-TECAR Supergrip 7+ HP.
Dopiero poza pierwszą dziesiątką uplasowała się opona Pirelli Winter Sottozero 3, następnie Hankook Winter i*cept RS (W442) i Toyo Snowprox S953.
Najważniejsza cecha opony - wszechstronność
Opony szczególnie polecane chwalono za ich wszechstronność i dobre zachowanie w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Zwrócono także uwagę na ich zalety tak na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, małe zużycie bieżnika i niewielkie spalanie.
Najczęstszymi wadami testowanych opon była niewystarczająca przyczepność na lodzie oraz suchej i mokrej jezdni. Opony z listy polecanych wypadały też sporo gorzej od tych z czołówki podczas testów na mokrych drogach. Także zużycie bieżnika było znacznie wyższe w przypadku opon, które otrzymały notę „polecana”.
Najlepsze produkty w poszczególnych kategoriach
Nokian WR D3 sprawdziła się najlepiej na suchej nawierzchni. Minimalnie ustępowały jej opony: Continental WinterContact TS 850, Bridgestone Blizzak LM 32 S i Michelin Alpin A4. Najgorzej w tej kategorii sprawdziły się: Sailun Ice Blazer WSL-2, Fulda Kristall Control HP i Interstate Winter IWT-2.
Na mokrej nawierzchni najlepiej poradziła sobie opona Bridgestone Blizzak LM 32 S. a następnie kolejno: Continental WinterContact TS 850, Dunlop SP Wintersport 4D i Pirelli Winter 210 Sottozero 3. Najsłabiej w tej kategorii wypadły: Sailun Ice Blazer WSL-2 i Interstate Winter IWT-2. Oponom tym obniżono ocenę końcową.
Podczas jazdy po śniegu Continental WinterContact TS 850 zostawiła konkurencję w tyle. Za nią uplasowały się: Uniroyal MS plus 77, Goodyear Ultragrip 8 Performance oraz Sailun Ice Blazer WSL-2. Najgorzej na śniegu zachowywały się opony Interstate Winter IWT-2 i Toyo Snowprox S953.
Na oblodzonej jezdni najlepsze okazały się opony Semperit Speed-Grip 2 i Sailun Ice Blazer WSL-2. Najniższe oceny otrzymały natomiast Toyo Snowprox S953, Dunlop Wintersport 4D i Interstate Winter IWT-2.
Oponami zapewniającymi największy komfort akustyczny zostały: Continental WinterContact TS850, Bridgestone Blizzak LM 32 S, ESA-Tecar Supergrip 7+ HP i Pirelli Winter 210 Sottozero 3. Najgorzej w tej kategorii poradziły sobie: Toyo Snowprox S953 i Dunlop Wintersport 4D.
Spośród opon biorących udział w teście, Semperit Speed-Grip 2 pozwala zaoszczędzić najwięcej paliwa. Za nią uplasowały się: Uniroyal MS plus 77, Hankook Winter i*cept RS (W442), Bridgestone Blizzak LM 32 S i Goodyear Ultragrip 8 Performance. Zdecydowanie więcej paliwa potrzebowały: Nokian WR D3, Michelin Alpin A4, Toyo Snowprox S953 i Interstate Winter IWT-2.
Pod względem zużycia bieżnika najlepsza okazała się opona Michelin Alpin A4, która otrzymała jedyną w całym sprawdzianie notę cząstkową „bardzo dobry”. Z testu wynika, że najszybciej zużywa się bieżnik w ESA-Tecar Supergrip 7+ HP i Pirelli Winter 210 Sottozero 3.
ADAC testuje opony w zróżnicowanych warunkach pogodowych.
Zasady oceniania
Niemiecka organizacja ADAC od trzech lat stosuje nowe zasady dotyczące oceny różnych produktów. W miejscu opisów słownych (szczególnie polecana, polecana, warunkowo polecana, niepolecana) pojawiły się oceny – od bardzo dobrej do niedostatecznej. Należy przy tym pamiętać, że nota „dobra” odpowiada dawnej ocenie „szczególnie polecana”.
Ważną częścią końcowej oceny są takie składowe, jak: hamowanie boczne, kierowalność, jazda po okręgu, aquaplaning poprzeczy i wzdłużny. Wszystkie sprawdziany odbywają się na mokrej nawierzchni i stanowią 30% ostatecznej oceny. 20% oceny to zachowanie na śniegu – hamowanie i ruszanie z miejsca. Osiągi na suchej nawierzchni (hamowanie na drodze asfaltowej, stabilność jazdy, kierowalność) to 15% końcowej noty. Najmniej bo jedynie 5% stanowi poziom komfortu akustycznego w kabinie i na zewnątrz pojazdu.
W przypadku gdy ocena w którejś z kategorii związanych z bezpieczeństwem była niższa niż wartość progowa dla tej kategorii, organizacja ADAC obniża notę końcową. Wówczas kolejność na podstawie łącznej oceny odbiega od ostatecznej lokaty w tabeli. W rezultacie premiowane są wszechstronne modele sprawdzające się w zróżnicowanych warunkach drogowych i pogodowych. Dzieje się to jednak kosztem opon wyspecjalizowanych w jednej dziedzinie, a gorszych w innych jak np. opon typowo deszczowych.
Jaki model wybrać?
Indywidualne preferencje nie zawsze pokrywają się z założeniami testów, które faworyzują wszechstronne opony. Często optymalnym wyborem dla kupującego może być opona ze środka stawki. Przy wyborze opon warto uwzględniać przewidywane warunki eksploatacji – właściwości jezdne na śniegu i lodzie są z reguły najważniejsze na wyżynach i w górach. Na innych terenach istotne są właściwości na mokrych jezdniach, a takie czynniki jak zużycie paliwa i trwałość bieżnika mają bardzo duże znaczenie we flotach.
Czy wyniki testu można przenosić na inne rozmiary?
Jest to możliwe w przypadku sąsiednich, zbliżonych do siebie rozmiarów. Wraz z większymi odchyleniami w wymiarach maleje przenośność wyników. Różnice mogą także występować w przypadku innego indeksu prędkości.
Różnice w cenie do 94%
Różnice w cenie zakupu tego samego kompletu opon mogą wynosić ok 60-80%, a niekiedy sięgać nawet 90%. Dzięki porównaniu kosztów zakupu zobaczymy czy nasz wybór jest optymalny. Nie ma potrzeby przepłacania jeżeli lepsze opony można kupić taniej od opon średniej jakości.