najlepsze-opony-zimowe-2013-2014-w-rozmiarze-225-45-r17-h-wg-adac

Aktualności 08.08.2014 Najlepsze opony zimowe 2013/2014 w rozmiarze 225/45 R17 H wg ADAC

Zastanawiasz się nad kupnem nowych opon zimowych? Warto poświęcić na to nieco czasu i wybrać najlepsze opony, dopasowane do naszych potrzeb i stylu jazdy. Posiłkując się testami znanego automobilklubu niemieckiego, podpowiemy, na które modele warto szczególnie zwrócić uwagę.

 

Test opon zimowych ADAC w rozmiarze 225/45 R17 H w sezonie 2013/2014 przeprowadzony został na jednym z najchętniej kupowanych w Polsce w 2012 roku samochodzie - Skodzie Octavii II.

 

Kup zwycięzcę testu - Continental ContiWinterContact TS850

 

Model

Ocena

ADAC

Sucha

nawierzchnia

Mokra

nawierzchnia

Śnieg Lód

Poziom

hałasu

Zużycie

paliwa

Zużycie

opony

Waga   15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%

1. Continental

ContiWinterContact

TS850

szczególnie

polecana

1,8 2,1 1,7 2,4 3,0 2,1 1,8

2. Bridgestone

Blizzak LM32 S

szczególnie

polecana

1,8 2,0 2,3 2,4 3,0 1,9 2,3
3. Michelin Alpin A4

szczególnie

polecana

1,8 2,5 2,4 2,4 3,4 2,3 0,5
4. Uniroyal MS Plus 77

szczególnie

polecana

2,5 2,4 2,1 2,5 3,4 1,7 2,5

5. Goodyear UG 8

Performance

polecana 2,3 2,6 2,1 2,5 3,5 1,9 2,3

6. Nokian WR D3

polecana 1,7 2,6 2,5 2,5 3,1 2,4 2,5

7. Dunlop SP Winter

Sport 4D

polecana 2,0 2,2 2,2 2,7 3,6 2,0 2,3

8. Fulda Kristall

Control HP

polecana 2,7 2,7 2,3 2,5 3,3 2,0 2,5

9. Semperit

Speed-Grip 2

polecana 2,2 2,7 2,2 2,3 3,1 1,6 1,8

10. ESA-TECAR

Supergrip 7+ HP210

polecana 2,4 2,6 2,3 2,5 3,0 2,2 2,8

11. Pirelli Winter

Sottozero 3

polecana 2,5 2,3 2,5 2,5 3,0 2,0 2,8

12. Hankook Winter

i*cept RS (W442)

polecana 2,1 3,2 2,5 2,5 3,4 1,8 2,3

13. Toyo Snowprox

S953

polecana 2,2 3,5 2,7 2,8 3,9 2,3 2,8

14. Interstate Winter

IWT-2

niepolecana 2,6 5,1 3,7 2,7 3,3 2,3 2,3

15. Sailun Ice-Blazer

WSL-2

niepolecana 3,5 5,5 2,1 2,3 3,4 2,1 1,8

Uwaga: Niższa ocena punktowa oznacza lepszy wynik.

 

Model

Zalety

Wady


 

Continental ContiWinterContact TS850

wszechstronna opona, najlepsza ocena na śniegu, szczególnie dobra zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, małe zużycie bieżnika

 

-

Sprawdź ofertę
Bridgestone Blizzak LM32 S

wszechstronna opona, najlepsza na mokrej jezdni, szczególnie dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa

 

-

Sprawdź ofertę
Michelin Alpin A4

wszechstronna opona, bardzo małe zużycie bieżnika, szczególnie dobra na suchej jezdni

 

-

Sprawdź ofertę
Uniroyal MS Plus 77

wszechstronna opona, szczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa

 

-

Sprawdź ofertę
Goodyear UG 8 Performance

szczególnie dobra na śniegu, małe zużycie paliwa

 

słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni

 

Sprawdź ofertę

Nokian WR D3

najlepsza w teście na suchej jezdni

 

trochę słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni

 

Sprawdź ofertę
Dunlop SP Winter Sport 4D

dobra na suchej jezdni, na mokrej nawierzchni oraz na śniegu

 

względnie słaba na lodzie Sprawdź ofertę

Fulda Kristall

Control HP

dość dobra na śniegu i na lodzie

 

słabsza na suchej i na mokrej nawierzchni

 

Sprawdź ofertę

Semperit

Speed-Grip 2

najmniejsze zużycie paliwa w teście, dobra na śniegu, małe zużycie bieżnika

 

słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni Sprawdź ofertę
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP210

dość dobra na śniegu i na lodzie

 

słabsza od najlepszych na mokrej nawierzchni, dość duże zużycie bieżnika

 

Sprawdź ofertę

Pirelli Winter

Sottozero 3

 

dobra na mokrej jezdni

 

dość duże zużycie bieżnika Sprawdź ofertę

Hankook Winter

i*cept RS (W442)

dobra na suchej nawierzchni, małe zużycie paliwa

 

stosunkowo słaba na mokrej jezdni Sprawdź ofertę

Toyo Snowprox

S953

dość dobra na suchej nawierzchni

 

słaba na mokrej jezdni, na śniegu i na lodzie, dość duże zużycie bieżnika

 

Sprawdź ofertę
Interstate Winter IWT-2

-

bardzo słaba na mokrej nawierzchni oraz na śniegu, trochę słabsza na suchej i na oblodzonej jezdni

 

Sprawdź ofertę
Sailun Ice-Blazer WSL-2

szczególnie dobra na śniegu i na lodzie, małe zużycie bieżnika

 

bardzo słaba na mokrej nawierzchni Sprawdź ofertę

 

test ADAC
ADAC przeprowadza jedne z najbardziej prestiżowych testów opon na świecie.

 

Przetestowano 15 różnych opon, z czego tylko dwóm nadano status opony „niepolecanej”. Te opony to Interstate Winter IWT-2 oraz Sailun Ice-Blazer WSL-2.

 

Spośród opon najlepszych, organizacja ADAC szczególnie poleca aż 4 modele. Na pierwszym miejscu uplasowała się opona Continental ContiWinterContact TS850, drugie miejsce zajęła Bridgestone Blizzak LM32 S, trzecie -  Michelin Alpin A4, a na czwartym znalazł się model Uniroyal MS Plus 77. Wszystkie te opony otrzymały ocenę dobrą.

 

Wśród opon z oceną dostateczną znalazły się: Goodyear UG 8 Performance, Nokian WR D3, Dunlop SP Winter Sport 4D, Fulda Kristall Control HP, Semperit Speed-Grip 2, ESA-TECAR Supergrip 7+ HP.

 

Dopiero poza pierwszą dziesiątką uplasowała się opona Pirelli Winter Sottozero 3, następnie Hankook Winter i*cept RS (W442) i Toyo Snowprox S953.

 

Najważniejsza cecha opony - wszechstronność

 

Opony szczególnie polecane chwalono za ich wszechstronność i dobre zachowanie w zróżnicowanych warunkach pogodowych. Zwrócono także uwagę na ich zalety tak na suchej, jak i na mokrej nawierzchni, małe zużycie bieżnika i niewielkie spalanie.

 

Najczęstszymi wadami testowanych opon była niewystarczająca przyczepność na lodzie oraz suchej i mokrej jezdni. Opony z listy polecanych wypadały też sporo gorzej od tych z czołówki podczas testów na mokrych drogach. Także zużycie bieżnika było znacznie wyższe w przypadku opon, które otrzymały notę „polecana”.

 

Najlepsze produkty w poszczególnych kategoriach

 

Nokian WR D3 sprawdziła się najlepiej na suchej nawierzchni. Minimalnie ustępowały jej opony: Continental WinterContact TS 850, Bridgestone Blizzak LM 32 S i Michelin Alpin A4. Najgorzej w tej kategorii sprawdziły się: Sailun Ice Blazer WSL-2, Fulda Kristall Control HP i Interstate Winter IWT-2.

 

Na mokrej nawierzchni najlepiej poradziła sobie opona Bridgestone Blizzak LM 32 S. a następnie kolejno: Continental WinterContact TS 850, Dunlop SP Wintersport 4D i Pirelli Winter 210 Sottozero 3. Najsłabiej w tej kategorii wypadły: Sailun Ice Blazer WSL-2 i Interstate Winter IWT-2. Oponom tym obniżono ocenę końcową.

 

Podczas jazdy po śniegu Continental WinterContact TS 850 zostawiła konkurencję w tyle. Za nią uplasowały się: Uniroyal MS plus 77, Goodyear Ultragrip 8 Performance oraz Sailun Ice Blazer WSL-2. Najgorzej na śniegu zachowywały się opony Interstate Winter IWT-2 i Toyo Snowprox S953.

 

Na oblodzonej jezdni najlepsze okazały się opony Semperit Speed-Grip 2 i Sailun Ice Blazer WSL-2. Najniższe oceny otrzymały natomiast Toyo Snowprox S953, Dunlop Wintersport 4D i Interstate Winter IWT-2.

 

Oponami zapewniającymi największy komfort akustyczny zostały: Continental WinterContact TS850, Bridgestone Blizzak LM 32 S, ESA-Tecar Supergrip 7+ HP i Pirelli Winter 210 Sottozero 3. Najgorzej w tej kategorii poradziły sobie: Toyo Snowprox S953 i Dunlop Wintersport 4D.

 

Spośród opon biorących udział w teście, Semperit Speed-Grip 2 pozwala zaoszczędzić najwięcej paliwa. Za nią uplasowały się: Uniroyal MS plus 77, Hankook Winter i*cept RS (W442), Bridgestone Blizzak LM 32 S i Goodyear Ultragrip 8 Performance. Zdecydowanie więcej paliwa potrzebowały: Nokian WR D3, Michelin Alpin A4, Toyo Snowprox S953 i Interstate Winter IWT-2.

 

Pod względem zużycia bieżnika najlepsza okazała się opona Michelin Alpin A4, która otrzymała jedyną w całym sprawdzianie notę cząstkową „bardzo dobry”. Z testu wynika, że najszybciej zużywa się bieżnik w ESA-Tecar Supergrip 7+ HP i Pirelli Winter 210 Sottozero 3.

 

test ADAC
ADAC testuje opony w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

 

Zasady oceniania

 

Niemiecka organizacja ADAC od trzech lat stosuje nowe zasady dotyczące oceny różnych produktów. W miejscu opisów słownych (szczególnie polecana, polecana, warunkowo polecana, niepolecana) pojawiły się oceny – od bardzo dobrej do niedostatecznej. Należy przy tym pamiętać, że nota „dobra” odpowiada dawnej ocenie „szczególnie polecana”.

 

Ważną częścią końcowej oceny są takie składowe, jak: hamowanie boczne, kierowalność, jazda po okręgu, aquaplaning poprzeczy i wzdłużny. Wszystkie sprawdziany odbywają się na mokrej nawierzchni i stanowią 30% ostatecznej oceny. 20% oceny to zachowanie na śniegu – hamowanie i ruszanie z miejsca. Osiągi na suchej nawierzchni (hamowanie na drodze asfaltowej, stabilność jazdy, kierowalność) to 15% końcowej noty. Najmniej bo jedynie 5% stanowi poziom komfortu akustycznego w kabinie i na zewnątrz pojazdu.

 

W przypadku gdy ocena w którejś z kategorii związanych z bezpieczeństwem była niższa niż wartość progowa dla tej kategorii, organizacja ADAC obniża notę końcową. Wówczas kolejność na podstawie łącznej oceny odbiega od ostatecznej lokaty w tabeli. W rezultacie premiowane są wszechstronne modele sprawdzające się w zróżnicowanych warunkach drogowych i pogodowych. Dzieje się to jednak kosztem opon wyspecjalizowanych w jednej dziedzinie, a gorszych w innych jak np. opon typowo deszczowych.

 

Jaki model wybrać?

 

Indywidualne preferencje nie zawsze pokrywają się z założeniami testów, które faworyzują wszechstronne opony. Często optymalnym wyborem dla kupującego może być opona ze środka stawki. Przy wyborze opon warto uwzględniać przewidywane warunki eksploatacji – właściwości jezdne na śniegu i lodzie są z reguły najważniejsze na wyżynach i w górach. Na innych terenach istotne są właściwości na mokrych jezdniach, a takie czynniki jak zużycie paliwa i trwałość bieżnika mają bardzo duże znaczenie we flotach.

 

Czy wyniki testu można przenosić na inne rozmiary?

 

Jest to możliwe w przypadku sąsiednich, zbliżonych do siebie rozmiarów. Wraz z większymi odchyleniami w wymiarach maleje przenośność wyników. Różnice mogą także występować w przypadku innego indeksu prędkości.

 

Różnice w cenie do 94%

 

Różnice w cenie zakupu tego samego kompletu opon mogą wynosić ok 60-80%, a niekiedy sięgać nawet 90%. Dzięki porównaniu kosztów zakupu zobaczymy czy nasz wybór jest optymalny. Nie ma potrzeby przepłacania jeżeli lepsze opony można kupić taniej od opon średniej jakości.