michelin-latitude-alpin

Aktualności 26.09.2006 Michelin Latitude Alpin

Nowa opona zimowa Michelin Latitude Alpin przeznaczona jest do wielofunkcyjnych samochodów rodzinnych i kompaktowych z napędem 4x4. Charakteryzuje się wysokimi osiągami – krótką drogą hamowania na śliskich nawierzchniach, bardzo dobrą przyczepnością oraz wysokimi przebiegami.

Udział samochodów z napędem na cztery koła w rynku europejskim stale wzrasta. Pojazdy te wyposażane są w coraz mocniejsze silniki i precyzyjnie pracujące zawieszenie. Dlatego opony do pojazdów 4x4 muszą być idealnie dostosowane do rosnących potrzeb poszczególnych grup klientów.

Nowa opona Michlin Latitude Alpin jest następczynią uznanej na rynku opony Michelin 4x4 Alpin. Oprócz bardzo dobrych opinii użytkowników jej najwyższa jakość poparta była także przez testy organizowane przez niezależne centra badawcze.
W 2002 roku niemiecki automobilklub ADAC przyznał oponie Michelin 4x4 Alpin trzy gwiazdki i miano „szczególnie godnej polecenia”. W 2004 opona zajęła pierwsze miejsce w Tire Advisor – testach przeprowadzanych przez niezależne centra testów: TUV, CERM, Test World, MIRA i NATC.

W porównaniu do opony Michelin 4x4 Alpin w nowej oponie zimowej Michelin Latitude Alpin znacznie zmniejszono opory toczenia i hałas oraz poprawiono takie parametry jak hamowanie na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie oraz motorykę na śniegu.

Bieżnik

Nowa opona zimowa Michelin Latitude Alpin ma kierunkowy bieżnik o nachyleniu nacięć 30° w stosunku do osi wzdłużnej. Posiada liczne rowki obejmujące 39% całej powierzchni czoła bieżnika (w porównaniu stopień ponacinania opony Michelin 4x4 Alpin wynosił 37, 5%). Głębokość bieżnika wynosi 10mm.

Ciągłe centralne żebro zostało mocno ponacinane zygzakowatymi rowkami i lamelkami. Pomogło to zwiększyć liczbę krawędzi, co poprawia przyczepność opony na śliskiej nawierzchni i skraca drogę hamowania.

Po obu stronach centralnej części bieżnika znajdują się dwa równoległe, szerokie kanały wzdłużne, które skutecznie odprowadzają na zewnątrz opony wodę i błoto pośniegowe. Ma to ogromne znaczenie dla zminimalizowania zjawiska aquaplaningu, co zwiększa kontrolę nad pojazdem. Jednocześnie przekłada się to także na bardzo skuteczne hamowanie.

Strefa barkowa bieżnika nowej opony zimowej Michelin Latitude Alpin „uzbrojona” jest w ponacinane klocki z prostopadłymi lamelami. Rozwiązanie to pełni rolę „frezu”, którego zadaniem jest poprawienie motoryki (skuteczności przenoszenia napędu) opony w głębokim śniegu.

opona michelin latitude alpin
Opona Michelin Latitude Alpin.

Lamele trójwymiarowe 

W konstrukcji bieżnika nowej opony zimowej Michelin Latitude Alpin zastosowano także innowacyjne rozwiązanie budowy lamel w technologii „StabiliGrip”. Na technologię tą składają się trójwymiarowe lamele BDS (Bi-Directional Sipe), samoblokujące się w dwóch kierunkach – wzdłużnym i poprzecznym oraz system VG – (Variable Geometry), tj. zmieniający się kształt lameli w miarę zużywania się bieżnika.

Dzięki lamelom BDS, elementy klocka bieżnika zazębiają się o siebie i blokują, zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. Dzięki temu zimowa opona Michelin Latitude Alpin uzyskuje lepszą przyczepność, zarówno przy działaniu na oponę sił kierunkowych, występujących w przypadku szybkiej jazdy w zakrętach, ruszaniu oraz w czasie silnego hamowania, gdy na oponę działa duża siła o kierunku równoległym z osią wzdłużną opony.

System VG gwarantuje natomiast to, że lamele mają sztywną podstawę, co zapewnia oponie większą stabilność i wytrzymałość przy dużych obciążeniach wynikających z szybkiej jazdy na autostradach.

W bieżniku opony Michelin Latitude Alpin zmaksymalizowano liczbę lamel i krawędzi. W porównaniu do Michelin 4x4 Alpin ich długość w strefie kontaktu opony z nawierzchnią jest większa aż o 20%.

Osiągi

Jednym z podstawowych oczekiwań użytkowników pojazdów z napędem 4x4 jest dobra motoryka (skuteczność przenoszenia napędu) na każdym rodzaju nawierzchni. Pełne wykorzystanie potencjału tkwiącego w samochodach z napędem na cztery koła zależy właśnie od parametrów jezdnych opon. Nowa opona zimowa Michelin Latitude Alpin posiada lepszą motorykę średnio o 8% w porównaniu do jej głównych konkurentów.

Bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni w warunkach zimowych uzależnione w szczególności od drogi hamowania jest głównym problemem dla samochodów 4x4, które stają się coraz cięższe i rozwijają coraz większe prędkości. Michelin Latitude Alpin w porównaniu do opony Michelin 4x4 Alpin, która była uznawana za niekwestionowanego lidera w hamowaniu na mokrej nawierzchni wypada jeszcze lepiej. W stosunku do opon konkurencyjnych droga hamowania nowej opony Michelin Latitude Alpin na mokrej nawierzchni z prędkości 80 km/h jest krótsza o średnio 4 metry.

Trwałość

Uzyskiwanie wysokich przebiegów opony jest parametrem na który użytkownicy także zwracają dużą uwagę. Opona Michelin Latitude Alpin charakteryzuje się większą trwałością średnio o 50% w porównaniu do głównych konkurentów. Oznacza to, że opona ta ma dłuższy okres użytkowania o jeden sezon. Przekłada się to na znaczne oszczędności finansowe dla klientów oraz na ochronę środowiska naturalnego wynikającego z mniejszej liczby zużytego ogumienia przeznaczonego do utylizacji.