michelin-energy-saver-jedz-dalej-wydajac-mniej

Aktualności 03.03.2008 Michelin Energy Saver: jedź dalej wydając mniej

Opona Michelin Energy Saver może poszczycić się imponującymi osiągami. Korzystanie z niej oszczędza około 0,2 litra na 100 km* co przekłada się na redukcję emisji CO2 o 4 g na kilometr i obniża koszt pełnego baku benzyny o prawie 2 euro. Koszt opony zwraca się zatem po przejechaniu 45 tys. kilometrów.

Oponę Michelin Energy Saver wprowadzono na rynek w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Afryce Południowej i w Ameryce Południowej na początku 2008 roku. Jest to zupełnie nowa generacja „zielonej” opony samochodowej, oferowanej w pełnym asortymencie, zastępującym poprzedni model. Nowa nazwa to nie slogan marketingowy lecz odzwierciedlenie zadania, jakie stoi przed nową oponą – zwiększyć mobilność ludzi i towarów, generując przy tym oszczędności; pomóc chronić środowisko i przede wszystkim zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników. Technologia zastosowana w oponach Michelin Energy Saver zmniejsza opór toczenia o prawie 20%*, redukując jednocześnie ilość energii potrzebną do wprawienia pojazdu w ruch i skracając drogę hamowania.

Nowa linia opon Energy Saver jest zgodna z długoterminową strategią Grupy Michelin. Wsłuchując się w potrzeby nie tylko kierowców, lecz wszystkich użytkowników dróg, Michelin projektuje i rozwija konstrukcje opon zaspokajające ich oczekiwania. Według ankiety przeprowadzonej przez Research International***, dla użytkowników opon najważniejsze są trzy następujące aspekty:

Po pierwsze bezpieczeństwo. Konsumenci chcą opony, która zapewnia optymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach jazdy.

Po drugie żywotność. Ankieta wykazała, że w 72% przypadków przyczyną niezadowolenia klientów jest zbyt szybkie zużycie opon.

Po trzecie zużycie paliwa. 58% ankietowanych nastawionych jest przychylnie do rozwiązań technologicznych zwiększających ekonomikę spalania.

logo opon michelin
Logo marki opon Michelin.

Oczekiwania te są proste i wyraźne, niemniej problem leży gdzie indziej. Aby zaspokoić te potrzeby, producenci muszą projektować opony, które zapewnią doskonałą sprawność we wszystkich trzech obszarach – bezpieczeństwie, żywotności i ekonomice spalania. Temu wyzwaniu sprostały nowe opony Michelin Energy Saver.

Oprócz lepszej ekonomiki spalania, opony Michelin Energy Saver zapewniają również wyjątkowy poziom bezpieczeństwa – przede wszystkim skracają drogę hamowania na mokrej nawierzchni (patrz Arkusz 2) i wyróżniają się bardzo długą żywotnością bieżnika. Według badania przeprowadzonego przez TÜV SÜD Automotive, opona Michelin Energy Saver wystarcza na średnio 40% większy dystans niż inne opony wiodących marek* w trzech najpopularniejszych rozmiarach. Oznacza to, że jeżeli konkurencyjna opona wystarczy na np. 30 tys. kilometrów, to opona Michelin Energy Saver w dokładnie tych samych warunkach wystarczy na ponad 40 tys. km. W oparciu o średnie przejazdy w warunkach europejskich, oznacza to prawie dodatkowy rok jazdy. Łącząc niższe zużycie energii i dłuższą żywotność, opony Michelin Energy Saver dają użytkownikom szereg korzyści. Opony te naprawdę pozwalają kierowcom bezpiecznie jeździć dłużej, wydając przy tym mniej.

Takie osiągnięcie wymagało bezprecedensowego budżetu badawczo-rozwojowego. Co roku Grupa Michelin wydaje niemal 4% zysku ze sprzedaży na potrzeby Centrum Technologii, w którym prowadzone są prace mające na celu redukcję wpływu wszystkich opon Michelin na środowisko. Energy Saver to już czwarta generacja opon Michelin o niskim oporze toczenia. Wprowadzone do sprzedaży w 1992 roku opony Energy był pierwszymi w świecie oponami z zawartością krzemionki w mieszance gumowej, zastosowanej specjalnie z myślą o redukcji oporu toczeniach. Redukcję zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla osiągniętą dzięki oponom Michelin można obliczyć**. Od 1992 roku zaoszczędzono ponad 9,37 mld litrów paliwa a do atmosfery nie trafiły ponad 23 mln ton dwutlenku węgla.

Opony Michelin Energy Saver są już dostępne w sieciach serwisów oponiarskich, w rozmiarach obejmujących zdecydowaną większość małych aut miejskich, kompaktów, samochodów rodzinnych i minivanów dostępnych na rynku.

Opony serii Energy Saver są już montowane jako oryginalne wyposażenie nowych samochodów. Świadomi zalet najnowszych ‘zielonych’ opon Michelin, producenci samochodów postrzegają je jako nowy sposób na poprawienie ekonomiki spalania samochodów przy jednoczesnym zapewnieniu użytkownikom maksymalnego bezpieczeństwa.

Konkurencyjna przewaga

Redukcja zużycia paliwa i istotne wydłużenie żywotności opony mają sens tylko wtedy, gdy korzyści te można uzyskać bez kompromisów w zakresie właściwości eksploatacyjnych opony. Nowe opony Michelin Energy Saver osiągają wszystkie trzy cele – zmniejszają zużycie paliwa, wystarczają na dłużej i skracają drogę hamowania.

Statystyki wykazują, że większość poważnych wypadków w Europie ma miejsce podczas deszczu. Dlatego Michelin zaprojektował opony Energy Saver tak, by zapewniały maksymalną przyczepność na mokrej nawierzchni przez cały okres eksploatacji opony.

W testach mokrej nawierzchni, przeprowadzonych przez TÜV SÜD Automotive, samochód wyposażony w opony Michelin Energy Saver uzyskał drogę hamowania o trzy metry krótszą niż ten sam samochód z oponami poprzedniej generacji (przy hamowaniu z prędkości 80 km/h). To samo badanie wykazało, że na tej samej mokrej nawierzchni opony Michelin Energy Saver wykazują krótszą drogę hamowania niż średnia pięciu wiodących marek opon*. Daje to kierowcom i innym użytkownikom dróg dodatkowe korzyści z zakresu bezpieczeństwa.

Zielona opona dla niebieskiej planety

Redukcja zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla to priorytety zespołów badawczo-rozwojowych Michelin i wyróżnik marki. Przez całą swoją historię firma Michelin projektowała opony z myślą o możliwie najmniejszym wpływie na środowisko naturalne.

Dowodem na to są dwie kluczowe innowacje Michelin. Pierwsza z nich to opona radialna, wynaleziona w 1946 roku, co pomogło polepszyć szereg parametrów eksploatacyjnych opon. Jednym z owych ulepszeń było zdecydowane zmniejszenie oporu toczenia, co przełożyło się na zmniejszenie zużycia paliwa. Potem w 1992 roku Michelin stał się pierwszym w świecie producentem opon stosującym krzemionkę w mieszance gumowej, co umożliwiło kolejną, istotną redukcję ilości energii niezbędnej do wprawienia pojazdu w ruch. Stąd narodziła się koncepcja ‘zielonych’ opon, których nazwa odnosi się do osiąganej redukcji zużycia paliwa i co za tym idzie emisji dwutlenku węgla.

Dziś, po szesnastu latach ciągłych badań, Michelin wprowadza czwartą generację opon Energy pod nazwą Energy Saver. Nowe opony zwiększają sprawność energetyczną pojazdu poprzez zmniejszenie zużycia paliwa o około 0,2 litra na 100 km, co przekłada się na redukcję emisji CO2 o około 4 g na km*.

Michelin dąży przede wszystkim do redukcji oporu toczenia, bo wbrew powszechnemu przekonaniu, opona wywiera największą część (86%) swojego ogólnego wpływu na środowisko naturalne podczas użytkowania, nie w procesie produkcji czy utylizacji. Poniższa ilustracja pokazuje wpływ opony na środowisko naturalne przez cały okres eksploatacji.

opona letnia michelin energy saver
Bieżnik opony Michelin Energy Saver.

Michelin informuje klientów o sprawności energetycznej opon

Opory toczenia są różne dla różnych opon, nawet wśród znanych producentów. Biorąc pod uwagę istotność tego zagadnienia, Michelin aktywnie uczestniczy w inicjatywach, których celem jest przedstawianie kierowcom jasnych, przejrzystych informacji o sprawności energetycznej opon. Za pośrednictwem Europejskiej Organizacji Technicznej Opon i Obręczy (ETRTO), Michelin rekomenduje wdrożenie systemu indeksacji sprawności energetycznej opon, nad którym pracuje europejska branża oponiarska.

System opierałby się na tych samych informacjach, co dostarczane przez branżę samochodową od 2006 dla oceny zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla przez samochody. W podobny sposób kierowcy kupujący opony mogliby sprawdzić sprawność energetyczną poszczególnych modeli opon.

Etykiety z tą informacją mogłyby pojawić się na oponach sprzedawanych w Europie od 2011 roku. Klasyfikacja zaczynałaby się od ‘A’, co oznaczałoby oponę o najlepszych parametrach energetycznych, aż po dolną ocenę (jeszcze nie zdefiniowaną) dla opon o najsłabszych właściwościach w tym zakresie. Opony niespełniające minimalnych parametrów nie byłyby dopuszczane do sprzedaży w Europie.

Opierając się na praktykach stosowanych w branży samochodowej od 2006 roku, Michelin promuje wprowadzenie podobnego systemu dla opon, który umożliwiłby konsumentom porównanie sprawności energetycznej opon przed podjęciem decyzji o zakupie.

Już dziś, choć system ten nie został jeszcze wdrożony, Michelin informuje kierowców o niskich oporach toczenia swoich opon, w szczególności modeli Energy Saver, które odpowiadają klasie A lub B w proponowanej skali, poprzez umieszczanie na ścianie bocznej znaku ‘Green X’. Znak ten umożliwia kierowcom kupującym opony natychmiastowe odróżnienie energooszczędnych opon Michelin.

Opona dla wszystkich kierowców

Sprawność energetyczna to gorący temat. Spalanie paliw w silnikach samochodowych wytwarza gazy, przede wszystkim dwutlenek węgla (CO2), który przyczynia się do powstawania zjawiska zwanego efektem cieplarnianym. Samochody osobowe emitują mniej więcej połowę całej objętości CO2 wytwarzanego przez transport i niemal 12% łącznej emisji CO2 w Unii Europejskiej*.

Pod koniec 2000 roku Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie przepisów redukujących średnią emisję dwutlenku węgla przez nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej do poziomu 130 g na kilometr do 2012 roku poprzez usprawnienia technologiczne w silnikach. Komisja poinformowała również, że wprowadzone zostaną inne obostrzenia, których celem będzie zredukowanie emisji CO2 o dodatkowe 10g na kilometr, tak by osiągnąć unijną wartość docelową 120 g CO2/km**.

Nie jest to łatwe zadanie. W 2006 roku nowe samochody sprzedawane w Europie emitowały średnio 160g CO2 na kilometr***. Oznacza to, że przez sześć lat od 2006 do 2012 roku producenci samochodów muszą ograniczyć średnie emisje wszystkich modeli samochodów o 30 g/km, ze 160 g/km w 2006 do 130 g/km w 2012.

Tutaj kluczową rolę mogą odegrać opony Michelin Energy Saver, ponieważ sama opona jest w zdolna zmniejszyć emisję CO2 o średnio 4 g/km z 30 g/km wymaganych od producentów. Tę redukcję można osiągnąć bez żadnych innych zmian w samochodach. Dla producentów samochodów to bardzo wygodne i skuteczne rozwiązanie. Dzięki innowacjom Michelin, producenci samochodów znaleźli ważnego sojusznika w poszukiwaniu rozwiązań chroniących środowisko. Ponadto będą skłonni zapłacić Michelin za technologię Energy Saver, ponieważ pomoże im osiągnąć cele w zakresie redukcji zużycia paliwa i emisji CO2.

Podejście to znajduje odzwierciedlenie we współpracy firm Michelin i Peugeot przy projektowaniu modelu Pegueot 308. Sprawność energetyczna modeli z silnikiem HDi 1.6l to po części zasługa opon Michelin Energy Saver, które montowano w tych samochodach w ramach wyłącznej umowy.

W 2008 roku, będącym pierwszym rokiem sprzedaży tych opon na rynku, Michelin Energy Saver dostarczane są już także innym producentom, takim jak Fiat i Renault. Opony Michelin Energy Saver otrzymały również homologację Mercedesa i oczekują na wydanie homologacji innych producentów, między innymi Volkswagena Toyoty i Volvo.

Opony Michelin Energy Saver zaprojektowano z myślą o montażu w możliwie najszerszej grupie samochodów – od małych aut miejskich, poprzez samochody kompaktowe, rodzinne i minivany. Po wprowadzeniu na rynek opona będzie dostępna w 29 rozmiarach, a do połowy 2008 roku paleta wzrośnie do 42 rozmiarów. Do końca roku asortyment tych opon obejmie 90% istniejących rozmiarów z indeksem prędkości T, 82% rozmiarów z indeksem H i 80% rozmiarów z indeksem V.

Zajrzyjmy do środka

Z każdym obrotem koła następuje deformacja opony w kontakcie z nawierzchnią. Deformacja powoduje pochłanianie energii i w konsekwencji nagrzewanie opony. Energia ta jest tracona, a zjawisko nosi nazwę oporu toczenia. Zmniejszenie oporu toczenia opony umożliwia redukcję zużycia paliwa, a w konsekwencji także emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych. Problem leży więc w zmniejszaniu wydzielania ciepła poprzez redukcję pochłanianej energii.

Unikatowa technologia opracowana przez Michelin nie tylko redukuje wydzielanie ciepła. Opony Michelin Energy Saver poprawiają również właściwości eksploatacyjne opony w zakresie sprawności (patrz Arkusz 2). Bardzo krótkie drogi hamowania wymagają jednak obszaru kontaktu opony z nawierzchnią, który nagrzewa się bardzo szybko.

Na tym właśnie polegają niezwykłe właściwości opon Michelin Energy Saver. Podczas jazdy nagrzewają się w niewielkim stopniu – co obniża zużycie paliwa – ale podczas hamowania (na krótko) nagrzewają się błyskawicznie, umożliwiając skrócenie dystansu, na którym samochód się zatrzymuje.

Firmie Michelin udało się uzyskać ten efekt poprzez działania w trzech różnych obszarach.

Po pierwsze nowe opony Michelin Energy Saver są lżejsze – mniejsza masa ogranicza nagrzewanie. Zgodnie z prawami fizyki, im większa masa obiektu, tym większa deformacja podczas jazdy.

Po drugie Michelin opracował specjalną mieszankę gumy, która wyróżnia się przede wszystkim zawartością krzemionki. Właściwości eksploatacyjne opon Michelin Energy Saver wynikają głównie z ich składu chemicznego i opracowanej dla nich najnowszej generacji krzemionki. Lecz co ważniejsze, nowa mieszanka gumowa zastosowana w oponach Energy Saver niemal w ogóle nie zawiera sadzy. Najnowsza generacja krzemionki zastosowana w oponie istotnie zmniejsza opór toczenia, wydłużając przy tym żywotność opony.

W składzie zastosowano minimalną tylko ilość sadzy, pozwalającą nadać oponie charakterystyczny dla niej kolor.

Ponadto Michelin opracował specjalny proces produkcyjny dostosowany do składników mieszanki, których jest aż 14 w samym tylko bieżniku. W ten sposób forma i treść innowacji są ze sobą blisko powiązane. Poprzez specjalny proces produkcyjny Michelin, tworzy mieszankę, która wyróżnia się niezrównaną jednorodnością, zapewniającą oponom Energy Saver niezwykłą żywotność.

Dzięki mniejszej masie, unikatowemu składowi i innowacyjnemu procesowi wytwarzania, opony Michelin Energy Saver zapewniają właściwości eksploatacyjne znacznie wyprzedzające inne opony na rynku.

*Test ISO przeprowadzony przez TÜV SÜD Automotive w 2007 roku na zakupionych na rynku oponach 175/65 R14, 195/65 R15 i 205/55 R16 pięciu wiodących producentów.

** Samochód z silnikiem Diesla spalający około 6 l/100 km, przy cenie paliwa średnio 1,20 euro za litr.

***Ankieta Research International wśród 4300 kierowców w Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii, przeprowadzona w 2005 roku.

****Test przeprowadzony przez TÜV SÜD Automotive w 2007 na zakupionych na rynku oponach w rozmiarach 175/65 R14, 195/65 R15 i 205/55 R16 pięciu wiodących producentów.

*****Metoda obliczeniowa zatwierdzona przez francuską organizację UTAC odpowiedzialną za certyfikację techniczną samochodów, motocykli i rowerów