Aktualności 21.09.2006
Michelin Alpin A3
Nowa opona zimowa Michelin Alpin A3 to już trzecia generacja uznanych i cenionych na rynku opon gamy Alpin. Dzięki zastosowanych w niej innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych opona ta ma krótką drogę hamowania, jest wyjątkowo przyczepna oraz ma wyższy o 40% przebieg w porównaniu do produktów konkurencyjnych.
Michelin każdego roku spełnia rosnące wymagania użytkowników opon zimowych w zakresie bezpieczeństwa ich eksploatacji, trwałości i osiągów. Połączenie tych trzech aspektów w jednej oponie o najwyższej jakości to najkrótsza charakterystyka nowej opony zimowej Michelin Alpin A3, w której zastosowano najnowsze, zaawansowane technologie Michelin. Przeznaczona jest do małych samochodów rodzinnych, kompaktowych i średnich minivanów.
Nowa, innowacyjna mieszanka
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na właściwości jezdne opony zimowej jest użyta w procesie produkcji mieszanka gumowa.. W nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 zastosowano nową mieszankę zawierającą olej słonecznikowy –
Helio compound.
Dzięki tej innowacji uzyskano lepsze właściwości jezdne w różnych warunkach drogowych. Dlatego Michelin Alpin A3 cechuje się bardzo dobrą przyczepnością, co pozwala na skrócenie drogi hamowania oraz zapewnia doskonałą trakcję podczas pokonywania zakrętów na mokrej i śliskiej nawierzchni.
Michelin Alpin A3.
Budowa bieżnika
Opona jest jedynym elementem samochodu, który zapewnia bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Powierzchnia kontaktu czoła bieżnika z podłożem jest niewiele większa niż powierzchnia dłoni i dlatego bardzo istotne jest, aby każdy jej milimetr kwadratowy wykorzystać z maksymalną efektywnością.
Przy projektowaniu bieżnika w nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 wykorzystano szereg innowacyjnych rozwiązań wynikających z wieloletniego doświadczenia sztabu inżynierów pracujących w Centrum Badań i Rozwoju Michelin w Ladoux.
Nowa opona zimowa Michelin Alpin A3 posiada asymetryczny, kierunkowy bieżnik. Przez jego środek przebiega centralne żebro zapewniające precyzję prowadzenia przy dużych prędkościach. Posiada ono liczne poprzeczne nacięcia, które przyczyniają się do bardzo dobrego przylegania czoła bieżnika do nawierzchni i poprawiają przyczepność opony na nawierzchniach ośnieżonych (efekt «pazura»). Po obu stronach żebra umiejscowione zostały dwa równoległe rowki, które skutecznie odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, minimalizując występowanie zjawiska aquaplaningu.
Lamele trójwymiarowe
W konstrukcji bieżnika nowej opony zimowej Michelin Alpin A3 zastosowano także innowacyjne rozwiązanie budowy lamel
w technologii „StabiliGrip”. Na technologię tą składają się trójwymiarowe lamele BDS (Bi-Directional Sipe), samoblokujące się w dwóch kierunkach – wzdłużnym i poprzecznym oraz system VG (Variable Geometry), tj. zmieniający się kształt lameli w miarę zużywania się bieżnika.
Dzięki lamelom BDS, elementy klocka bieżnika zazębiają się o siebie i blokują, zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym. Dzięki temu zimowa opona Michelin Alpin A3 uzyskuje lepszą przyczepność, zarówno przy działaniu na oponę sił kierunkowych, występujących w przypadku szybkiej jazdy w zakrętach, ruszaniu oraz w czasie silnego hamowania, gdy na oponę działa duża siła o kierunku równoległym z osią wzdłużną opony.
System VG gwarantuje natomiast to, że lamele mają sztywną podstawę, co zapewnia oponie większą stabilność i wytrzymałość przy dużych obciążeniach wynikających z szybkiej jazdy na autostradach.
Zewnętrzne rowki wzdłużne bieżnika
Po obu zewnętrznych stronach Alpin A3 znajdują się specjalnie wyprofilowane szerokie kanały poprzeczne, które w bardzo skuteczny sposób odprowadzają nadmiar wody i błota pośniegowego, co znacząco zwiększa jej przyczepność. Dodatkowe rowki wzdłużne umiejscowione pod kątem w strefie barkowej, mają za zadanie przechować krótkotrwale wodę dzięki czemu zwiększa się efektywność odprowadzania wody na zewnątrz.
Nacięcia te są dodatkowo mostkowane, aby woda i błoto bez turbulencji były szybko wypychane pod dużym ciśnieniem na zewnątrz opony. Przez to opona pochłania mniej energii, co obniża zużycie paliwa. Ma to także ogromny wpływ na minimalizację zjawiska aquaplaningu.
Osiągi
Zastosowanie wielu innowacyjnych rozwiązań w nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 skutkuje bardzo dobrymi osiągami. Ogumienie to spełnia najwyższe wymagania użytkowników. Jednym z nich jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni.
Michelin Alpin A3 ma o ponad 5% krótsza drogą hamowania na mokrej nawierzchni w porównaniu do Michelin Alpin A2.
Bardzo dobra przyczepność Alpin A3 pozwala także na bardzo efektywne ruszanie. Testy wykazały, że nowa opona zimowa Michelin Alpin A3 pozwala ruszyć o 9% szybciej na drodze ośnieżonej w porównaniu do Michelin Alpin drugiej generacji oraz o 2% szybciej w stosunku do konkurentów tej samej kategorii.
Bezpieczeństwo
Wyjątkowe osiągi nowej zimowej opony Michelin Alpin A3, uzyskane dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań, przekładają się na wysokie bezpieczeństwo jazdy, co jest najważniejszym argumentem dla kierowców. Krótka droga hamowania, bardzo dobra przyczepność podczas pokonywania zakrętów, skuteczne ruszanie na śliskich, ośnieżonych drogach mają ogromne znaczenie dla bezpiecznej i zarazem komfortowej jazdy w trudnych warunkach pogodowych charakterystycznych dla okresu zimowego.
Wymiana zużytej opony w odpowiednim momencie także ma wpływ na bezpieczeństwo. W oponie Alpin A3 kierowca sam może łatwo kontrolować poziom zużycia bieżnika. Poza wskaźnikiem wymaganym przepisami «Prawa o ruchu drogowym» o wysokości 1,6mm w oponie znajduje się zimowy wskaźnik zużycia bieżnika o wysokości 4mm, informujący o potrzebie wymiany opony na nową kiedy wysokość bieżnika opony zimowej spada poniżej tego poziomu.
Trwałość
Parametry wpływające na bezpieczeństwo jazdy oraz doskonałe osiągi nie mogą być budowane kosztem trwałości ogumienia. Z takiego właśnie założenia wychodzą konstruktorzy opon Michelin. W nowej oponie zimowej Michelin Alpin A3 te trzy najważniejsze dla użytkownika aspekty są na równym, bardzo wysokim poziomie.
Przebieg Alpin A3 jest średnio o 40% większy w porównaniu do jej głównych konkurentów. Oznacza to, że użytkownik będzie mógł na nowej oponie zimowej przejechać dodatkowo jeden sezon zimowy więcej.
Opona Michelin Alpin A3 cechuje się także niskimi oporami toczenia. Wynika to z zastosowania nowej mieszanki gumowej na bazie krzemionki oraz oleju słonecznikowego, struktury bieżnika i bardzo równomiernego rozłożenia sił nacisku na powierzchnię. W konsekwencji pozwala to zaoszczędzić pokaźne ilości paliwa podczas całego okresu eksploatacji opon (testy wewnętrzne wykazały, że oszczędności mogą wynieść aż do 96 litrów paliwa).