maybach-exelero

Aktualności 08.06.2005 Maybach Exelero

Fulda, niemiecki producent opon High Performance, wspólnie z firmą DaimlerChrysler, zaprezentował unowocześnioną rekonstrukcję modelu samochodu z lat 30-ych XX wieku, Maybach Exelero.

Fulda logo

Ten luksusowy pojazd o charakterystycznej sportowej linii, może rozwinąć imponującą prędkość ponad 350 km/h, która w pełni umożliwia docenienie właściwości nowej letniej opony typu Ultra High Performance - Fulda Carat Exelero.

Od 99 lat Fulda produkuje opony samochodowe. Przez większość tego czasu firma prezentowała swoje wyroby wykorzystując do tego celu wyjątkowe pojazdy. Luksusowe autobusy, samochody reklamowe o niespotykanych nadwoziach, autobusy do jazd próbnych rozwijające nadzwyczajne prędkości, a także cała seria ciężarówek wyścigowych i samochodów rajdowych.

Historia współpracy Maybach i Fulda sięga 1938 roku, kiedy powstał aerodynamiczny samochód umożliwiający osiągnięcie prędkości ponad 200 km/h. 66 lat później drogi obu firm zeszły się ponownie. Nowy samochód łączy w sobie elegancję i doskonałą jakość limuzyny z najwyższej półki oraz elastyczność sportowego coupé. Jego masa własna wynosi 2,66 tony - mniej więcej tyle, ile mała ciężarówka, a mimo to potrafi rozwinąć prędkość ponad 350 km/h.

Obecna współpraca przy projekcie Maybach Exelero rozpoczęła się w momencie wprowadzania na rynek nowej opony letniej typu Ultra High Performance, Fulda Carat Exelero. Wyróżnia się ona wysokimi osiągami, krótką drogą hamowania i niskim poziomem hałasu. Jest skonstruowana z myślą o zastosowaniu w samochodach klasy wyższej i sportowych, o wyraźnej, dynamicznej charakterystyce. Linia opon Exelero, zbadana przez niemiecką instytucję certyfikującą TÜV, jest nieporównywalna ze swoją poprzedniczką oraz oponami innych producentów w segmencie opon, w których marka Fulda posiada dominującą pozycję. Odnosi się to zarówno do osiągów, konstrukcji, jak i niespotykanie dużych rozmiarów- np. 315/25 ZR 23. Całkowita masa koła w spoczynku to 46 kilogramów.

Po przeprowadzeniu szczegółowych badań oraz dogłębnym sprawdzeniu cyklu produkcyjnego, wiodąca niemiecka organizacja do spraw badań i certyfikacji TÜV SÜD przyznała nowej oponie Fulda Carat Exelero oficjalny Certyfikat Wydajności i Jakości TÜV. To pierwszy taki certyfikat TÜV przyznany producentowi opon za bardzo dobrą jakość produktu.

Fulda Carat exelero
Fulda Carat Exelero.

Dla tej wyjątkowej linii opon, produkowanej seryjnie, potrzebowano samochodu o dużej maksymalnej prędkości, który nie byłby pojazdem rajdowym. W trakcie poszukiwania odpowiedniego samochodu, konstruktorzy opon z Fuldy przypomnieli sobie o wspólnym projekcie Fuldy i Maybacha - Maybach SW 38 z 1938 roku, kiedy to powstał aerodynamiczny pojazd stworzony do jazdy z prędkością 200 km/h. Niestety, wyprodukowano wtedy tylko jeden egzemplarz Maybach SW 38, który zaginął podczas II wojny światowej.

Bardzo szybko Fulda nawiązała współpracę z DaimlerChrysler, której celem było reaktywowanie modelu Maybach SW 38. Do współpracy zaproszono również dwóch profesorów i czterech studentów z Wydziału Projektowania Transportu Politechniki w Pforzheim. Zespół pod kierownictwem profesora Haralda Leschke po 9 miesiącach podjął decyzję o wyborze projektu studenta Frederika Burchhardta. Jemu właśnie udało się stworzyć najbardziej eleganckie połączenie elementów konstrukcyjnych poprzedniej i obecnej generacji pojazdów.

Następnie DaimlerChrysler powierzył wykonanie samochodu Maybach Exelero dobrze znanej włoskiej firmie projektowej Stola z Turynu. Gdy model w skali 1:1 był gotowy, został on wielokrotnie zbadany w tunelu aerodynamicznym, po czym zmodyfikowano go i odpowiednio dostosowano. Ustalono także detale wnętrza: naturalna skóra, neopren, perforowane aluminium, jak również włókna węglowe w odcieniach połyskującej czerni i czerwieni. Inżynierowie pracujący nad stworzeniem pojazdu wcześniej przebudowali, dostosowali oraz przygotowali do użytku wszystkie wymagane funkcje i części.

Podczas prac nad silnikiem okazało się, że podstawowa 12-cylindrowa jednostka stosowana w limuzynach Maybacha nie osiągnie pożądanej prędkości maksymalnej około 350 km/h, pomimo doładowania Biturbo. Na to zapotrzebowanie szybko odpowiedzieli specjaliści od konstrukcji jednostek napędowych z Untertürkheim Mercedes Car Group, którzy zaoferowali swoje wsparcie dla projektu. Po kilku usprawnieniach 12-cylindrowej jednostki Maybacha pojemność silnika zwiększono z 5,6 do 5,9 litra oraz zoptymalizowano zespół turbodoładowania. Rezultat okazał się obiecujący - na torze próbnym zarejestrowano niemal 700 KM i co najmniej 1.000 NM momentu obrotowego, co wystarczyło do osiągnięcia zaplanowanej prędkości.

Pomiary końcowe przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja 2005 roku na ultra-szybkim Motodromie w Nardo, przyniosły zasłużony sukces - prędkość maksymalną 351,45 km/h, największą, jaką kiedykolwiek rozwinęła limuzyna na seryjnie produkowanych oponach. Od pomysłu Fuldy, poprzez niezwykłą współpracę wszystkich zaangażowanych w stworzenie samochodu Maybach Exelero, do jego prezentacji minęło zaledwie 25 miesięcy.