Encyklopedia 09.02.2007
Historia Bridgestone
Każda firma ma swój początek i każda firma ma swojego założyciela. Mało jest jednak firm, których założyciel był mniej pewny co do przyszłych zadań tak jak w Bridgestone.
1930-1950: Od obuwia z gumową podeszwą do opon samochodowych
Jeszcze zanim Shojiro Ishibashi zdecydował się na działalność na rynku oponiarskim słynął ze swej przedsiębiorczości. W roku 1925 jako pionier masowej produkcji - wytwarzał w mieście Kurume (wyspa Kyushu) - Tabi, tradycyjne japońskie obuwie. Analizując gwałtowny rozwój japońskiej gospodarki zdecydował się na produkcję opon. Pierwsze egzemplarze wykonano w roku 1930. W roku 1931, Pan Ishibashi zrealizował swoje marzenie stając się pierwszym japońskim producentem opon, bowiem w tym roku powstała firma Bridgestone Tire Co. Ltd.
Logo marki Bridgestone.
Co oznacza Bridgestone?
Wszystko...i wiedział o tym założyciel firmy. W tamtych czasach produkty rodem z USA i Wielkiej Brytani ciszyły się doskonałą renomą. Pan Ishibashi wiedząc o tym zdecydował się na angielskie tłumaczenie własnego nazwiska, Isihashi oznacza "kamienny most" czyli "stone bridge". A ponieważ "bridge stone" brzmi lepiej...
Poszerzanie asortymentu produkowanych towarów
Na lata 1930-40 przypada dynamiczny rozwój firmy. W nowej fabryce w Kuruma rusza masowa produkcja opon, rok później na rynek trafiają piłeczki golfowe - asortyment jest rozchwytywany. Aby sprostać rosnącemu popytowi w okolicach Tokyo, Ishibashi przenosi swoją siedzibę do stolicy Japonii w roku 1937, gdzie ekspansja rynkowa jest kontynuowana. Rozpoczyna się produkcja różnego rodzaju wyrobów gumowych tj. pasów transmisyjnych i klinowych, węży, elementów tłumiących. Ishubashi zmienia też nazwę firmy na Nippon Tire Co. Ltd.
Lata 50. - Bridgestone staje się największym producentem opon w Japonii
Po ćwierćwieczu działalości na lata 50. przypada gwałtowny wzrost organizacji. Przywrócono nazwę "Bridgestone", przeniesino siedzibę do nowego budynku w centrum Tokyo i otwarto pierwsze punkty dystrybucji. Wyczucie rynku Pana Ishibashi spowodowało, że sprzedaż osiągnęła poziom 10 miliardów jenów, czyniąc w 1953 roku Bridgestone największym producentem opon w Japonii. Ishibashi nie zapomniał jednak miasta w którym stawiał swe pierwsze kroki i aby uczcić 25-lecie firmy ufundował w Kurume park kultury "Ishibashi Cultural Centre".
Lata 60. - Służba społeczeństwu za pomocą produktów wysokiej jakości
Motto korporacji "Służba społeczeństwu z pomocą wysokiej jakości produktów" wyrażone zostało w pełni podczas tej dekady, Bridgestone wyprodukowało pierwszą japońską oponę radialną - całostalową do samochodów ciężarowych i autobusów w roku 1962, a pierwsze opony radialne do samochodów osobowych w 1964 roku. Fabryki zlokalizowane w Kurume, Yokohamie i Tokyo, produkowały szeroki asortyment opon jak i innych produktów gumowych. Bridgestone stało się również czołowym producentem rowerów. Firma produkowała także ponad 5000 samochodów osobowych i ciężarowych każdego miesiąca!
Bridgestone produkuje opony dla Formuły 1.
Ekspansja Bridgestone na rynki zagraniczne
Gwałtowny wzrost ilości produkowanych pojazdów w skali globalnej zachęcił Bridgestone do wyjścia z produkcją poza granice Japonii. W 1965 powstała nowa fabryka w Malezji - pierwsza fabryka od czasów drugiej wojny światowej.
W roku 1967 utworzono w USA oddział zajmujący się marketingiem. Wówczas to zakrojony na szeroką skalę wewnątrzfirmowy program poprawy jakości - pozwolił na ujednolicenie wyśrubowanych standardów jakościowych wewnątrz firmy oraz podniósł wydajność. Działania te zaowocowały przyznaniem Bridgestone prestiżowej "Deming Prize" w roku 1968.
1970 rok - Śmierć założyciela firmy
Shojiro Ishibashi umiera w roku 1976, ale jego organizacja rozkwita wchodząc na większe rynki, rozwijając szereg nowych inicjatyw. W roku 1970, firma po raz pierwszy organizuje zawody golfowe "Bridgestone Golf Tournament", dziś nazywane Bridgestone Open. W roku 1972 w Brukseli utworzone zostaje przedstawicielstwo Bridgestone na Europę. Później firma zaczyna sprzedaż felg aluminiowych i rozwija technologię przerobu zużytych opon na paliwo i dodatki do produkcji cementu (późne lata 70).
Lata 80. - 50 rocznica działalności firmy i dekada wspaniałych osiągnięć
Dekada lat 1980 to okres wspaniałych osiągnięć. Pięćdziesięciolecie działalności to wstęp do pasma skucesów rozpoczynających cykl przejęć, wprowadzenia na rynek rewolucyjnych technologii oraz niezwykłej ekspansji rynkowej Bridgestone.
Przejęcie Firestone ukoronowaniem ekspansji międzynarodowej
Ekspansja zapoczątkowana została otwarciem niewielkiej sieci dystrybucyjnej "Cockpit". Jednakże pozwoliło to na wzmocnienie pozycji Bridgestone na globalnym rynku i w roku 1983 doprowadziło o zakupu pierwszej fabryki firmy Firestone Tire & Rubber Company w Tennessee (USA). Nie poprzestano na tym. W roku 1988 Bridgestone przejęło drugiego producenta opon w USA (Firestone) za kwotę 2,6 mld USD. Przejęcie Firestone przekształciło Bridgestone w prawdziwie globalny koncern.
Historia firmy Bridgestone sięga lat 30. XX wieku (fot. Bridgestone).
Niedaleko połączenia Bridgestone i Firestone
Po globalnym połączeniu Bridgestone i Firestone, w Europie utworzono w 1989 roku biuro Firestone Europe Inc. Siedzibę zlokalizowano w Brukseli (Belgia) tuż obok siedziby Bridgestone. Choć obie firmy dzieliły ten sam budynek to nadal pozostały odrębnymi podmiotami.
Zaawansowanie techniczne - Bridgestone rewolucjonizuje przemysł oponiarski
Sukces Bridgestone nie jest wziązany jedynie z operacjami biznesowymi. To osiągnięcia technologiczne pozwalają wyprzedzić konkurencję. W roku 1982 Bridegstone zaprezentowało w Japonii pierwszą bezkolcową oponę zimową, pięć lat później inżynierowie opracowali oryginalny skład wielowarstwowej mieszanki do użycia w tych właśnie oponach. Zaprezentowano również nowe rezultaty prac badaczych: rewolucyjną teorię optymalizacji kontroli toczenia oraz teorię kontroli napręzeń dla pojazdów ciężarowych i autobusów. Ciężka praca opłaciła się w roku 1986 gdy Porsche uznało opony wyczynowe Bridgestone's RE71 za właściwe dla wyposażenia fabrycznego limitowanej edycji modelu 959, najszybszego samochodu produkowanego seryjnie tamtych czasów.
Lata 90. - Mistrzostwo Formuły 1 i siedziba w Europie
Bridgestone i Firestone w USA zostały połaczone pod szyldem Bridgestone/Firestone Inc. Podmiot ten utworzył 18 lipca 1990 r. w Brukseli oddział o nazwie Bridgestone/Firestone Europe S.A. (BFE). Oddział ten pełnił rolę kordynatora i jednostki centralnej w Europie i w roku 1994 został przekształcony w Europejską siedzibę koncernu.
Od tego czasu Europejska siedziba przejęła odpowiedzialność za działania związane z logistyką, zakupami, dystrybucją i sprzedażą korporacji. Konsekwentnie oddział europejski stał się właścicielem większościowych udziałów w przedsiewzięciach Bridgestone lokowanych w Europie. W połowie 1998 roku firma przeniosła się do nowego biurowca w Zaventem (mieszczącym się pomiędzy Brukselą, a tamtejszym portem lotniczym). BFE zatrudniała około 150 pracowników, włączając w to zarówno pracowników lokalnych jaki i pracowników z innych krajów - odzwierciedlając w ten sposób wielokulturowy i globalny charakter firmy. Faktem jest, że w Europejskiej siedzibie pracuje ponad 16 narodowości (w tym oczywiście Polacy).
Przełom technologiczny prowadzi Bridgestone na tory Formuły 1
Uni-T - zaawansowana metodologia projektowa włączając w to badania frakcyjnej struktury sadzy i opasań opony pomogła w 1994 marce Firestone powrócić na tory wyczynowe wyścigów CART w USA. W legendarnych wyścigach Indy 500, Firestone zyskało pozycję dominującą niemal z dnia na dzień. W roku 1997, Bridgestone zdecydowało się wziąć udział w zawodach Formuły 1. Bolidy wyposażone w opony Bridgestone Potenza uzyskały cztery miejsca na podium już podczas pierwszego sezonu.
Podczas drugiego sezonu swojej obecności w F1 Bridgestone uzyskało swój pierwszy tytuł mistrzowski. Zwycięzcą wśród kierowców został Mika Hakkinen. Hakkinen zapewnił mistrzostwo w klasie konstruktorów swojemu teamowi: Mercedes/McLaren oraz Bridgestone.