Aktualności 02.10.2008
Dunlop zwycięża po raz 200!
Dunlop, jako jedyny producent opon, po raz 200. z kolei wygrał MotoGP 250cc Grand Prix. Zwycięstwo Marco Simoncellego na japońskim torze Montegi było historycznym momentem zarówno dla producenta opon, jak i całego środowiska wyścigów motocyklowych.
Odkąd Max Biaggi sięgnął po zwycięstwo w kategorii 250cc, jadąc na Aprilii wyposażonej w opony Dunlopa na japońskim torze Suzuki, każdy kolejny wyścig w ostatnich latach wygrywał motocyklista jeżdżący na oponach Dunlopa.
Hisotra sukcesów firmy Dunlop
Historia zwycięstw Dunlopa to historia sukcesu całej generacji wielkich kierowców wyścigowych, ale także inżynierów, mechaników i konstruktorów, a wszystko zaczęło się od Grand Prix w 1949 roku. Pięćdziesiąte zwycięstwo zapewnił Valentino Rossi w 1999 roku, podczas brytyjskiego GP. Do Marco Melandri należało setne zwycięstwo w Brnie w 2002 roku, a Casey Stoner zasłużył się jako 150 zwycięzca w Malezji w 2005 roku. Łącznie 33 motocyklistów i 5 konstruktorów umożliwiło Dunlopowi osiągnięcie niebywałego wyniku: dwustu zwycięstw. Wielu ze zwycięzców należy do legend sportów motorowych. Dwóch z nich wygrało łącznie sześć tytułów świata MotoGP, w tym Valentino Rossi pięć, a Casey Stoner jeden.
Chociaż obecna edycja wyścigów 250cc zaczęła się w 1996 roku, Dunlop dostarczał opony do 250cc World Champion już od 1993 roku. Obecny rok jest więc szesnastym z kolei zwycięskim rokiem dla Dunlopa. Dunlop wygrał także 1330 z 2559 wyścigów Grand Prix rozgrywanych we wszystkich klasach pojemności, począwszy od mistrzostw w 1949 roku. Wynik ten przewyższa wyniki innych producentów razem wziętych. Klasa 250cc jest znacząca także dlatego, że 12 z 18 obecnych motocyklistów MotoGP jest byłymi zwycięzcami klasy 250cc.
Logo marki opon Dunlop.
Komentarze po sukcesie
„Cieszymy się, że możemy świętować to historyczne zwycięstwo. Wyścigi są dla nas bardzo ważne, ponieważ przepływ technologii pomiędzy torem wyścigowym a codzienną jazdą, pozwala nam projektować opony o doskonałych właściwościach zarówno w zakresie osiąganych wyników, jak i bezpieczeństwa” – powiedział Adam Baranowski, Menadżer ds. opon motocyklowych w Goodyear Dunlop Tires Polska. „Zręczność i agresywność motocykli 250cc przy przechyłach na zakrętach dochodzących do 60 stopni sprawia, że są to idealne maszyny do pracy nad ogumieniem. Zwłaszcza, że jeżdżą na nich motocykliści o ogromnych zdolnościach, a same maszyny produkowane są przez czołowych producentów takich jak Aprilia, Gilera, Honda, czy KTM. Wszystkie powyższe zespoły wybrały na sezon 2008 opony marki Dunlop” – dodał A. Baranowski.
Rozwój opon Dunlop
Chociaż obecnie żaden z konkurentów Dunlopa nie stanowi zagrożenia w kategorii 250cc, Dunlop wciąż stara się ulepszać produkowane opony. W 2008 roku poddano ocenie ponad 50 nowych konstrukcji i wariantów składów materiałowych oraz wprowadzono najnowszą technologię wieloskładnikową zarówno do tylnych, jak i przednich opon. Parametry przednich opon są kluczowe w takich motocyklach, lecz muszą być zrównoważone przez oponę tylnią, aby umożliwić gwałtowne zmiany kierunku, które są decydującym czynnikiem w uzyskaniu najlepszych wyników na okrążeniach, na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Dunlop odnosi wiele sukcesów w wyścigach motocyklowych (fot. Dunlop).
Udział Dunlopa w wyścigach motocyklowych
Oprócz dostarczania opon do wyścigów klasy 250cc, Dunlop zapewnia je także na MotoGP 125cc, w której to klasie odniesie w tym roku dwunaste z kolei zwycięstwo.
Rola Dunlopa we wspieraniu wyścigów motorowych jest fenomenem na skalę światową. Dunlop projektuje opony i zapewnia serwis techniczny seriom Superbike we Francji, Niemczech, Włoszech, Skandynawii, Hiszpanii, Japonii, Afryce Południowej i USA. Łącznie w tym roku drużyny Dunlop Motorsport wezmą udział w ponad 700 wyścigach w Europie, Japonii i USA. Dunlop dostarcza opony także dla Supersport, Superstock, Formula Extreme i innych pojedynczych serii.
Najbardziej zacięte mistrzostwa Superbike odbywają się w Japonii, gdzie Dunlop prowadzi w tabeli, wygrywając trzy z pierwszych pięciu wyścigów zarówno przy suchej, jak i mokrej nawierzchni – mimo silnej konkurencji.
W USA Dunlop kontynuuje swoją dominację w AMA Championship, a motocykliści Dunlopa prowadzą we wszystkich czterech kategoriach. Podobnie w Hiszpanii, Francji i Australii, gdzie motocykliści Dunlopa są na czołowych miejscach w klasach Superbike i Supersport 600.
Dunlop prowadzi także w World Endurance Championship, wraz ze swoim długoletnim partnerem francuską drużyną Suzuki Endurance Racing Team, która ma duże szanse na utrzymanie tytułu uzyskanego już trzeci raz z rzędu. Ponadto, rezultaty tegorocznego Isle of Man TT ponownie zademonstrowały niesamowite wyniki nowej opony Dunlop Sportmax D211GP, która została użyta w ośmiu pierwszych motocyklach wyścigu Superrace.