Encyklopedia 29.01.2004
Budowa opony radialnej
Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej na temat budowy opony radialnej. Sprawdź z czego składa się ten najczęściej stosowany typ opon.
Opona składa się z konstrukcji nośnej i otaczającej ją powłoki gumowej. W oponie wyróżnia się następujące strefy:
1. czoło bieżnika (protektor) – gruba warstwa odpowiednio ukształtowanej gumy tworzącej rzeźbę bieżnika. Głównym zadaniem jest ochrona osnowy przed uszkodzeniami. W czasie jazdy bezpośrednio styka się z powierzchnią drogi.
2. barki bieżnika – utworzone z gumy, stanowią przejście między czołem a bokiem bieżnika.
3. boki bieżnika – cienka warstwa gumy chroniąca boki osnowy przed uszkodzeniami mechanicznymi i przed wpływami atmosferycznymi
4. obrzeża – strefa pośrednia między elastycznym bokiem a sztywną stopka.
5. stopki – zwykle utworzone z nierozciągliwego rdzenia (pogumowany drut stalowy) otoczonego warstwami kordu i tkanin krzyżowych. Stopki służą do zamocowania obręczy.
Elementem nośnym w oponie jest osnowa utworzona z warstw pogumowanego kordu. Kord jest zakotwiczony na drutówce stanowiącej sztywny element stopki opony. Dobrą przyczepność koła do jezdni uzyskuje się prze zastosowania protektora. Jest to gruba warstwa gumy ze specjalnie rzeźbiona powierzchnią. Zmniejszenie nacisku jednostkowego uzyskuje się przez zaprojektowanie takiej szerokości opony aby dla danej powierzchni nacisk nie powodował niszczenia jezdni.
Oznaczenie opony radialnej bezdętkowej.